Nem csak a kicsik léte kérdéses
A napi fogyasztási cikkek piacán meghatározó két szereplőt az idén várható fogyasztás-visszaesés sem riasztja el fejlesztési terveik folytatásától, így a Tesco idén 29, főként kis alapterületű áruház nyitását tervezi, míg a Spar az egy-két nagyobb alapterületű Interspar nyitása mellett tucatszám tervezi átalakítani a frissen szerzett Plus-üzleteket Sparrá.
A fejlesztések folytatásával a két kiskereskedelmi mogul elsősorban a kis független vagy már láncba tömörült boltok piaci létjogosultságát kérdőjelezi meg, ugyanakkor azt most nem lehet megmondani, hogy a makrogazdasági környezet, a lanyhuló fogyasztási kedv és az exponenciálisan növekvő verseny mennyire morzsolja szét a kisbolt-hálózati rendszert.
Az Euler Hermes Hitelbiztosító szerint viszont mind a tőkeerős külföldi tulajdonú, mind a magyar tulajdonban lévő cégek nehéz év előtt állnak. Bár a hitelbiztosító még nem minden esetben rendelkezik a meghatározó piaci szereplők 2008. évi auditált pénzügyi adataival, valószínűnek tartják, hogy az előző évekhez képest akár több esetben is a forgalom csökkenésére vagy stagnálására lehet számítani.
Ugyanakkor az, hogy a válság által tovább éleződött helyzetben ki tud majd helytállni és melyik szereplő lesz az "áldozat", egyelőre nem kiszámítható. Egyértelmű tendenciaként megállapítható, hogy a lakossági fogyasztói szokások az élelmiszer-vásárlást illetően jelentős átrendeződés előtt állnak. Annak ellenére, hogy az alapvető élelmiszerek piaca érzi meg legutoljára a fizetőképes kereslet visszaesését, ha mennyiségben nem is, de értékben minden szereplő csökkenést prognosztizál.
Az árérzékeny fogyasztó a márkázott termékek helyett inkább a saját márkás vagy alacsonyabb árkategóriájú helyettesítő termékek felé fordul, és lemond a kiegészítő élelmiszerek beszerzéséről. Ez a folyamat forgalomátcsoportosítást eredményezhet a különböző kiskereskedelmi egységek között. Ugyanakkor viszont a kis bolthálózatok veszélybe kerülése sem egyértelmű, ugyanis Kujbus Tibor, a Reál Hungária Zrt. vezérigazgatója szerint a magyar településszerkezet segíti a kis boltok fennmaradását. Mint mondta, ez nem Ausztria, ahol a fogyasztók beülnek a kocsiba és fél órát autóznak a legközelebbi boltig.
Nagy kérdés, mi lesz a ruházati, illetve tartósfogyasztásicikk-piacon. Az előbbi 2-3, az utóbbi 6 százalékos visszaesést mutatott mennyiségben és az előzetes felmérések szerint egyik szektor sem érte el a gödör alját.
Az elemzők szerint az elektronikai áruházak piacán egy szereplővel kevesebb lesz - jóllehet az Electro World láncot már januárban temette volna a piac, ezzel szemben a hálózat él és működik. A sorsa legkorábban áprilisban dőlhet el. Az elemzők a jelenlegi helyzetben nem tartják valószínűnek, hogy 2009-ben új szereplő jelenjen meg a már egyébként is telített magyar piacon.