A PSZÁF annál a 11 hitelintézetnél vizsgálta a szerződések változtatását, amelyek tavaly megállapodást kötöttek a Pénzügyminisztériummal a szerződések átalakításáról kedvezményes feltételek, a díjak jelentős csökkentése, vagy elengedése mellett.
A módosított szerződések 95 százaléka volt svájci frank alapú, és a 100 milliárd forintból több, mint 48 milliárd volt a lakáscélú hitel.
A legtöbben az előtörlesztést választották, amely 7700 szerződést és 17 milliárd forint hitelösszeget érintett. A bankok nemcsak az előtörlesztési díj elengedésében, vagy csökkentésében nyújtottak segítséget, de abban is, hogy vagy eltekintettek a bejelentési határidőtől, vagy lényegesen lerövidítették azt.
Az egyedi döntések alapján a törlesztőrészlet könnyítését 5751 esetben tették lehetővé a bankok, ami 52,6 milliárd forint hitelösszeget érintett.
A törlesztési idő meghosszabbítását 3115 szerződésnél hagyták jóvá a hitelintézetek. Átlagosan 7 évvel nőtt a futamidő hossza, az euró alapú hiteleket átlagosan 5 évvel, a svájci frank alapúakat pedig 9 évvel hosszabbították meg az adósok. Akadt olyan bank, ahol a változtatást a törlesztőrészlet jelentős, 10-30 százalékos növekedéséhez kötötték, de volt, ahol ilyen korlát nélkül lehetett élni a lehetőséggel.
Sokan választották, de csak nagyon alacsony összegben a devizahitelek forint alapúvá alakítását, 3311 esetben és 1,8 milliárd forint értékben. Közülük csak 8 volt lakáshitel, döntő többségük kisebb összegű devizaalapú kölcsön.
Binder István elmondta, hogy a pénzintézetek jelezték: a korábbinál jóval több ügyfél esik késedelembe a havi törlesztőrészlet fizetésénél. Problémának tekintik azt is, hogy szinte kizárólag csak akkor keresnek megoldást az ügyfelek a bankoknál, amikor már csúsztak a fizetéssel, noha ezt megelőzően sokkal több lehetőség közül választhatnának.
A szóvivő felhívta a figyelmet, hogy a bankoknál egyedi megoldások is léteznek a törlesztőrészlet csökkentésére. Példaként említette, hogy van olyan pénzintézet, ahol a folyószámla aktív használata esetén kedvezményt nyújtanak a kezelési költségből.
A jelentős érdeklődés ellenére a panaszok száma alacsony, a PSZÁF legutóbbi ellenőrzési akciójában csak 19 olyan esetet talált, amikor az ügyfél kifogásolta, hogy nem kapott elegendő, vagy megfelelő tájékoztatást és ebből csak 9 esetben utasították el az ügyfél könnyítésre irányuló kérését. Binder István hozzátette: a bankok további lehetőségeken is gondolkodnak, példaként említette az állami garanciavállalás mellett nyújtott áthidaló kölcsön igényelhetőségének kiszélesítését.