Magyarország banánnagyhatalom

2009.07.20. 07:50 Módosítva: 2009.07.20. 07:50

Húsz éve töretlenül nő a hazai banánfogyasztás, ezzel párhuzamosan a reexport – olyannyira, hogy a téli hónapokban a gyümölcsexportban a legjelentősebb, 53 százalékot kitevő tétellé nőtte ki magát a helyben érlelt és exportált banán –, de a válság ezen a piacon is érezteti hatását. Az első félévben a tavalyi azonos időszakhoz képest harminc százalékkal csökkent az importált zöldbanán mennyisége, mondta Flamm Tibor, az egyik legnagyobb hazai, a piac 26-27 százalékát magáénak tudó banánkereskedő cég, a Starking Zrt. tulajdonosa. A Starking–Flammker-csoport tavaly összesen tizenegymilliárd forintnyi forgalmat bonyolított, ennek döntő többsége a közel kétezer kamionnyi árut megmozgató banánkereskedelemből, importból, érlelésről és a reexportból származott. Az általuk importált banán 60-70 százalékát belpiacon értékesítik – több áruházlánccal és kisebb kereskedővel vannak kapcsolatban –, a fennmaradó hányadot pedig exportálják.

A tavalyi eredményeket az idén aligha lehet megismételni, egyrészt mivel 2008-ban rekordbevételt produkáltak, másrészt azóta alapjaiban változott meg a gazdasági környezet, az euróárfolyam ingadozása, a hitelbiztosítás és a banki finanszírozás erősen növekvő költségei komoly próba elé állítják a vállalkozásokat. Magyarországon mintegy húsz társaság foglalkozik banánérleléssel és -kereskedelemmel. Ugyanakkor a magyar cégek a válság ellenére is élvezik – a többi régiós versenytársnál mindenesetre jobban – a hitelbiztosítók és az exportpartnerek bizalmát, amit a folyamatos finanszírozás is bizonyít.

Emellett a kapacitásszűke is nehezíti a helyzetet, mivel a meglévő saját tulajdonú és bérelt banánérlelő kamráink alig győzik az iramot, még a hagyományosan gyengébb forgalmú nyári időszakra is teljesen le van kötve az érlelőkapacitásunk, hangsúlyozta Flamm Tibor.

Emiatt is tervezik, hogy Inárcs mellett új logisztikai bázist építenek: az elképzelésekben egy legalább 3300 négyzetméteres épületegyüttes szerepel, amelyben tizenhat új érlelőkamra és tíz hűtőcsarnok kapna helyet. A szükséges telket már megszerezték, az önerő is megvan, de az idén valószínűleg nem kezdődik meg a beruházás. Ha lehet, a cég pályázati forrást is bevonna a finanszírozásba.

Az idén a tavalyi árbevétel megtartásával számolnak, a válság enyhülésével pedig erőteljes növekedéssel. A terveket egyebek között arra alapozzák, hogy közvetlen és hosszú időre visszanyúló értékesítési kapcsolatban vannak a világ egyik legnagyobb banánexportőr társaságával, a kolumbiai termelői tulajdonban lévő Unibánnal. Mára az alapanyag-szükségletük 60 százalékát innen biztosítják, további előnyként pedig Magyarországon és az egyik fő exportpiacunkon, Romániában már kizárólag a magyar cégen keresztül értékesítik az Unibán termékeit. A kapacitásbővítéssel fokozatosan átvennék Európa más országaiban is a kizárólagos értékesítést.