Itthon is beindult a magánrepülő-biznisz

2009.07.24. 07:34

Az egyre növekvő igények miatt erősíti magyarországi jelenlétét a NetJets Europe. A kontinensen 165 géppel 1600 ügyfelet kiszolgáló vállalat a magánrepülés eddigieknél megfizethetőbb alternatíváját jelenti. A gazdasági válság ellenére láthatóan még mindig van igény a magánrepülős utazásra. Az árak ugyan jóval magasabbak, mint a menetrend szerinti járatok business vagy first class osztályain, de a NetJets Europe szerint a megtakarított idővel növelhető a hatékonyság, ami a jól képzett és magasan fizetett munkavállalók esetében anyagilag megéri.

A vállalat 165 repülőgépből álló flottája a világ mintegy 5000 repterére tudja eljuttatni az utasokat; a számok egyelőre őket igazolják, hiszen tavaly 270, idén pedig eddig mintegy 120 új ügyfelet sikerült szerezniük. (Tartalékok bőven vannak, a cég becslései szerint a kontinensen mintegy százezer potenciális megrendelő lehet.) Magyarország még igen kis szeletet képvisel a tortából: 2008-ban az országból - elsősorban Ferihegyről - indított 371 járat utasai zömében külföldi menedzserek voltak, a hazai ügyfélbázis alig néhány fő.

A díjak ahhoz képest valóban megfizethetők, mint ha valaki több millió euróért saját magángépet vásárolna, ráadásul így teljes flotta áll rendelkezésére, igény szerinti géptípussal. A statisztikák alapján sok magánrepülőgép-tulajdonosnak is megérheti a váltás, hiszen egy átlagos magángép esetében évi 800 óra repüléssel számolnak, de a tulajdonosok jellemzően csupán 160 órára veszik igénybe. A NetJets tízórás repülési időt ad 59 ezer euróért, vagyis bő 16 millió forintért, a 25 órás private jet card pedig - géptípustól függően - 131 ezer eurótól indul.

Aki többet utazik, annak jobban megéri a résztulajdonláson alapuló üzleti modell, amelynek keretében az ügyfelek részesedést vásárolnak a repülőgépben, legkevesebb egy tizenhatod erejéig. Ennek az ára igen borsos lehet, hiszen egy minden luxussal felszerelt új Gulfstream G450 luxus-magánrepülő mintegy 7,5 milliárd forintba kerül.