Megtépázta az életbiztosítások piacát válság

2009.08.05. 12:40
Jelentősen zuhantak a díjbevételek a magyar életbiztosítási piacon az elmúlt fél évben a pénzügyi válság hatására. A biztosítók kevésbé kockázatos termékeket, valamint a kockázatok minimalizálását célzó szolgáltatásokat kínálnak, a befektetéssel összekapcsolt termékeket kevésbé keresik az ügyfelek.

Tavaly a csúcsára ért a hazai biztosítási piac életági díjbevétele, amely 2008. első félévében 242 milliárd forintot tett ki. Az év második felében Magyarországot is elérő válság azonban jelentősen megtépázta a pénzügyi piacok ezen szegmensét is, idén az első félévben már csak 185 milliárd forintos forgalmat könyvelhettek el a biztosítók az életbiztosítási ágazatban, ami 23 százalékos visszaesést jelent tavalyhoz képest.

Mindez elsősorban a unit-linked (befektetési eszközökhöz kötött) biztosításoknak volt köszönhető, ugyanis míg az értékesítésükből származó bevétel 30 százalékkal esett vissza az egy évvel ezelőtti szinthez képest, addig a hagyományos életbiztosítási piacon csak 10 százalékos volt a mérséklődés. Ebből következően a unit-linked biztosítások részaránya is csökkent az életági díjbevételből, a tavaly félévi 65-ről 60 százalékra.

Nem meglepő, hogy a unit-linked termékek értékesítése nagyon erősen visszaesett 2008 második felétől, hisz ezeket a megtakarítási biztosításokat gyakran a korábbi magas hozamokat látva vásárolták az ügyfelek, amire a válság kitörése után egyre kevésbé lehetett számítani. A mögöttes eszközalapok teljesítményének csökkenése még azokat az ügyfeleket is megriasztotta, akik – a biztosítás jellegéből adódóan – hosszú távra terveztek, így nem realizáltak közvetlen veszteséget.

Érzékeltünk visszaesést, mind az új kötések darabszámában, mind pedig a megkötött szerződések átlagos éves díjában, amit elsősorban az ügyfelek általános, pénzügyi szolgáltatókkal szembeni bizalmának csökkenése okoz - nyilatkozta Bartók János, az Aviva Életbiztosító elnök-vezérigazgatója. Szerinte az ügyfelek szükségesnek érzik anyagi tartalékaik mozgósítását, új szerződéseket pedig azért nem kötnek szívesen az emberek, mert inkább kivárják, hogyan alakulnak a piacok.

Mérsékli az értékesítést az is, hogy válság kitörése után a biztosítási tanácsadóknak nagyon fontos, egyfajta ügyfélszolgálati szerepet kellett, kell játszaniuk az ügyfelek életében. Rájuk hárul a feladat, hogy ügyfeleiket a megváltozott piaci körülmények között megnyugtassák és teljes körűen tájékoztassák biztosításuk és befektetésük helyzetéről. Mindez többletterhet ró rájuk, ami gyengíti az üzletszerzési eredményeiket. Jelenleg a biztosítóknál a legfontosabb a szerződésápolás és az ügyfélmegtartás, ezért kiemelt figyelmet fordítanak erre a tevékenységre. Az induló pozitív piaci tendenciáknak köszönhetően, valamint azért, mert a kezdeti pánik után helyreállni látszik a rend, több biztosítónál megindult az értékesítés növekedése.

A biztosító fontos feladata, hogy reagáljon a megváltozott piaci környezetre, éppen ezért úgy fejlesztettük tovább unit-linked termékeinket, az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásainkat, hogy azok alkalmasak legyenek az ügyfelek kockázatviselő képességének nyomon követésére és a váratlan piaci folyamatokra történő gyors reagálásra - fejtette ki Bartók János.