További Magyar cikkek
Magyar mangalicahúst szállított a kiskunfélegyházi Hungary Meat Kft. Japánba, a 300 kilogrammos szállítmányt csupán mintaként jutatták el a cég egyik távol-keleti partnerének – közölte Szakácsné Bajnóczi Katalin, a cég ügyvezető igazgatója. A kiszállított nyers húst a cég elnöke, Piero Pini egyik partnere kérte mintaként. Piero Pini neve ismerősen cseng idehaza, az olasz üzletember pár éve a Budapest Honvéd FC futballklub tulajdonosa volt.
A Hungary Meat Kft. az alapanyagot Moldován Andrástól, a Mangalica Szövetség egyik tagjától vásárolta meg – mondta az ügyvezető igazgató. Az áruhoz csatoltak minden szükséges okmányt, Szakácsné Bajnóczki Katalin arra nem tudott pontos választ adni, hogy a szállítmány rendelkezett-e a szövetség igazolásával, ám hozzátette, ha nem, akkor ezt haladéktalanul pótolni fogják. Hangsúlyozta: a Piero Pini tulajdonában lévő cégcsoport komoly pozíciókkal rendelkezik a japán sertéshúspiacon, és nincs szándékukban mangalicahúst exportálni a Távol-Keletre.
A Pick furcsállja
Kovács László, a Pick Szeged Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy rendkívül olcsón, a megfelelő igazolások nélkül hozott forgalomba magyar mangalicahúst egy japán nagykereskedő. Elmondta: cége két éve dolgozik a mangalica termékek bevezetésén a japán piacon. Az utóbbi hónapokban komoly sikereket értek el, a mangalica megjelent a legnevesebb japán szállodák és éttermek kínálatában. A hungarikumnak számító mangalicából készült termékeket korábban igen nehéz volt elhelyezni a piacon, mivel kevesen tudták megfizetni a magas előállítási költségből fakadó magasabb árt – állította a vezérigazgató.
A Pick Szeged Zrt.-hez az elmúlt hét végén érkezett jelzés arról, hogy egy japán nagykereskedő – feltehetően magyar forrásból – irreálisan alacsony áron kínál magyar mangalica húst. A vállalkozás az értékesítéshez a Pick japán honlapján található anyagokat használta föl – jelentette ki Kovács László.
A Pick Szeged Zrt. azonnal megkereste a Mangalica Szövetséget, hiszen magyar mangalicaként csak az ő igazolásukkal hozható forgalomba termék, és kiderült, hogy a szegedi cégen kívül másnak nem adtak ki igazolást. Kovács László szerint az igazolások nélküli termék forgalomba hozatala, amellett, hogy komoly anyagi hátrányt okoz a cégnek, veszélyezteti a Pick és a magyar mangalica termékek kemény munkával kialakított hírnevét, a magyar húsexportot, valamint a hazai mangalicatenyésztést is. Ha a mangalica termékeket nem sikerül elhelyezni a japán piacon, a felvásárlási árak 30-40 százalékkal esnek, ami lehetetlen helyzetbe hozza a termelőket és az őshonos fajta eltűnéséhez vezethet.
A Pick Szeged Zrt. a japán nagykövetségen keresztül felhívta a figyelmet, hogy hamisítvány került a piacra, írásban kérte a földművelés ügyi tárcát az eset kivizsgálására, valamint jogi úton megkereste a terméket forgalomba hozó japán nagykereskedőt is – mondta a vezérigazgató.