A matuzsálemi korú, közel 9000 darabos hazai buszállományt a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt ugyanis alaposan meg kell fiatalítani. A cserére és felújításra egy sor hazai cég pályázhat - feltéve, ha összefognak, és így nagyobb eséllyel tudnak versenyre kelni a külföldi cégekkel.
A hazai buszok felújításának és cseréjének előkészítése már elkezdődött. Fórián István személyében egy miniszterelnöki megbízott koordinálja azt a munkát, amely az állomány megújítását készíti elő. A nyár végén indult műhelymunka célja a hazai gyártók és beszállítók feltérképezése, a csere vagy felújítás gazdaságosságának felmérése, valamint az évente több milliárd forintos program pénzügyi forrásainak tisztázása.
Fórián István a Napi kérdésére elmondta, már látni biztató jeleket. Az egykor jelentős méretű hazai buszgyártás szakmai és fejlesztési bázisa ugyanis még mindig adott, sőt a felújításhoz és cseréhez több kisebb méretű gyár rendelkezik kapacitással. Számításai szerint a hazai cégek - Kravtex, NABI, Csabametál, Alfa - évi 1000-1500 busz gyártására képesek, ami azt jelenti, hogy ennek teljes kihasználása esetén akár rövid időn belül le lehetne cserélni az átlagosan 16 éves budapesti és 10 éves vidéki buszokat.
A buszcsereprogram előkészítése nem lesz gyors - és várhatóan zökkenőmentes sem. A régebbi buszállomány több mint 130 különböző típusból áll össze. A buszokat 22 helyi Volán-társaság és a BKV - amely önmagában 1400 buszt birtokol - üzemelteti. Egy-egy új busz beszerzési költsége 60-80 millió forint, ami azt jelenti, hogy évi 1000 új busz üzembe állítása minimum 60 milliárd forintot jelentene. Ez a jelenlegi gazdasági helyzetben szinte reménytelennek tűnik. De még a felújításra sincs sok remény, hiszen a motor és a fődarabok kiváltása is tízmilliós nagyságrendű beruházást jelent darabonként - ráadásul ezzel csak pár évvel lehetne meghosszabbítani a "túlkoros" buszok életkorát.