1000 kilométeren szűnik meg a vasút jövőre

2009.10.19. 12:59 Módosítva: 2009.10.19. 16:19
Harminchárom vonalon állnak le a vonatok, további negyvenkettőn jobb híján maradnak - mondta Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos hétfőn. Megszűnik a vasúti közlekedés többek között Székesfehérvár és Komárom, Karcag és Tiszafüred, Kecskemét és Lajosmizse között, de leáll a vasút a Nyíregyházáról Nyírbátorra és Vásárosnaménybe vezető vonalakon is. A vonalbezárásokkal 4 milliárd forintot spórolnak.

A 2010-es menetrendben várhatóan 33 szakaszon nem rendel szolgáltatást a MÁV-tól a közlekedési miniszter. Ezeken a szakaszokon kielégítő megoldást találtak a Volán társaságok személyében. Ezzel a számítások szerint valamivel több, mint ezer kilométeren nem indulnak vonatok jövő évtől – jelentette be Antali Károly kormánybiztos hétfőn a Független Hírügynökség tudósítása szerint.

Az MTI tudósítása szerint egyebek között nem javasolják Salgótarjánból, Egerből, Szekszárdról és Hódmezővásárhelyről a vasúti szolgáltatás megrendelését a központi régióba. Ezekből a városokból az új menetrend szerint a vonatok helyett az autópályán gyorsabb autóbusz-eljutási lehetőséget teremtenek a fővárosban és környékére.

A kormánybiztos azt is elmondta, hogy az országos hálózatban még növelik is a vasút teljesítményét, a párhuzamos közlekedést azonban meg kell szüntetni, a 17 százalékos ülőhely-kihasználtságon változtatni kell. Az országos vasúti hálózatban közel negyedével még növelik is a kapacitást.

Antali Károly arról is beszélt, hogy a közlekedési tárca kedden nyilvánosságra hozza honlapján a jövő évi vasúti és autóbusz-közlekedési menetrendi javaslatot – írja az MTI. Azt mondta, a vasúti menetrendet október végéig, a Volánok menetrendjét december 10-ig lehet észrevételezni. A menetrendek készítésekor a járatok összehangolását, a vasút és az autóbusz közlekedésben meglévő párhuzamosság megszüntetését tartották szem előtt – mondta a kormánybiztos.

A Független Hírügynökség beszámolója szerint Antali Károly kormánybiztos azt is elmondta, hogy további 42 szakaszon "jobb megoldás híján" fenntartják a vasutat. A vonalbezárásokkal – ha semmi sem történik is – legalább négymilliárd forintot sikerül megtakarítani, de ennek többszörösét is elérhetik, ha a MÁV minden eleméhez hozzányúlnak - mondta Antali.

A kormánybiztos szerint sokkal jobb lett volna, ha a vasút átalakítását a szervezetnél, a vízfejnél, az 57 cégnél kezdték volna, és a menetrendet hagyta volna a végére, de nem lehetett tovább várni ezzel, mert a vasútnál október végéig, a Volánoknál december 10-éig dönteni kell a menetrendről. A következő lépésben a tarifákhoz és kedvezményekhez nyúlnak hozzá. A MÁV-nak idén 64 milliárd forint lesz a hiánya.

A hétvégén a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete már közzétette azt a listát (pdf-ben itt olvashatja), amely a megszüntetésre javasolt vasútvonalak névsorát tartalmazza. Ebben a listában szerepel mások mellett a Székesfehérvár és Komárom, Karcag és Tiszafüred, Kecskemét és Lajosmizse közötti vonal, de leállnak a Nyíregyházáról Nyírbátorba, illetve Vásárosnaménybe közlekedő vonatok is. Úgynevezett szolgáltatáscsökkentés javasolnak a Tapolca–Ukk, a Kál-Kápolna–Kisújszállás vonalon.

A szakszervezet szerint a kormány több ezer fős létszámcsökkentésre is készül a pályavasúti dolgozók közében. Erről a kormánybiztos azt mondta: a létszámcsökkentés 2010-ben biztosan nem igaz, sőt szerinte jövőre nincs is szükség elbocsátásra a pályavasúti munkaerőben. A megtakarítás elsősorban a "fehérgallérosokat" fogja érinteni, például a jelenleg 57 MÁV-társaságot és a központi vízfejet – mondta a kormánybiztos.