További Magyar cikkek
Az egyik nyomott árakat ajánló és ezzel az egész piacra jelentős hatást gyakorló szereplő, a Wabard kiesése azt feltételezné, hogy az idei kötelező biztosítási díjak emelkedni fognak nagyjából négy-üt százaléknyit. Ez azonban valószínűleg mégsem így lesz, aminek számos oka van – nyilatkozott az Indexnek Sebestyén László, a Genertel értékesítési vezetője.
A PSZÁF már jóval az idei kampány előtt kiadott egy ajánlást, mely a gumitarifák ellen szól. Gumitarifának nevezik azokat a kedvezményeket, melyeknél nincs meghatározott szabály arra, miért kap kedvezményt egyik-másik ügyfél. Ilyen például az, amikor biztosító azt írja, hogy flottánál további 20-30 százalékos kedvezmény jár: nem világos, hány autótól kezdődik a flotta, az sem, hogy mi alapján kapja az engedményt az ügyfél. Az idén pontosan meg kell határozni, miért jár a kedvezmény.
A másik ok, ami miatt valószínűleg nem csökkennek a díjak, hogy a válság miatt az idén még jobban megnézik az árakat az ügyfelek. A tavalyi statisztikák szerint átlagosan évi 1500-2000 forintos spórolásnál (ez negyedévente ugye 300-500 forintot jelent) is biztosítót váltottak az ügyfelek. Az idén lejjebb mehet ez a küszöb, tehát évi néhány száz forint is számíthat. Tavaly egyébként a legkevesebbet az az autós spórolt, aki évi 792 forint miatt váltott biztosítót. A legtöbbet megtakarító autós évi 160 635 forinttal fizetett kevesebbet az idén. Még két extrém példa a tavalyi biztosítási szezonból, a legolcsóbb kötelező 6720 forint volt évente, a legdrágább 139 409 forint.
Azt is várják, hogy az idén több lesz a biztosítást váltó, és több lesz a valóban új ügyfél is a biztosítóknál. A tavalyi nyolcszázezres váltóból ugyanis csak 450-500 ezer ügyfél váltott valóban biztosítót, a többiek maradtak régi biztosítójuknál, de újrakötötték a szerződést. Nem ritka ugyanis, hogy az új ügyfelek kedvezőbb feltételekkel köthetnek kötelezőt, mint a régiek.
A biztosítók többsége valószínűleg azt fogja hangsúlyozni, hogy ez lesz az utolsó kampány, hiszen jövőre már a biztosítás megkötése lesz az évfordulós nap. Vagyis ha valaki márciusban vásárol autót, akkor egy év múlva márciusban válthat biztosítót. De Sebestyén László szerint még évek kellenek ahhoz, hogy tényleg megszűnjön a hagyományos októberi kampány.
Az átállás hossza attól függ, hogy mennyi autót vesznek az emberek. A 2008-as eladási adatok alapján szakértők 4-5 éves átállási időszakkal számoltak, de mivel a válság miatt az új autók eladása 58 százalékkal, a használt autóké 20 százalékkal esett, az átállás inkább 5-7 évig fog tartani. Ráadásul, ha a cseh piacot nézzük, ami nagyon hasonlít a magyar piacra, azt látjuk, hogy a hét évvel ezelőtti hasonló jogszabályi változtatás után az autósok harminc százaléka még mindig a régi kampány időszakában váltott.
A változások miatt megnövekedhet az online alkuszok szerepe is. Ők ugyanis mostantól folyamatos kapcsolatban lesznek ügyfeleikkel, tájékoztatniuk kell őket, ha közeleg az évfordulójuk napja.
Azzal, hogy mindenkinek autója vásárlásának napján lesz az évforduló még egy jelentős változást hozhat – a cascónak is ugyanezen a napon lesz az évfordulója. Emiatt valószínűleg jobban figyelnek majd az autótulajdonosok a cascójukra is, itt is megpróbálják kiválasztani a számukra kedvező ajánlatot. Az átlagos casco 109 ezer forint körül van ma. Ha mindenki megnézné, hogy van-e kedvezőbb ajánlat a piacon, akkor 15-20 százalékkal csökkennének a díjak – magyarázta Sebestyén László.