További Magyar cikkek
Több mint ötven magyarországi útszakaszon dolgoznak jelenleg is a munkagépek, és idén már 14 újonnan épített vagy felújított utat adtak át – erről az a térkép árulkodik, amit a közelmúltban helyezett el honlapján az állami sztrádaberuházó cég. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. összesítése szerint hét gyorsforgalmi úton és több mint harmincfőúton építkeztek vagy építkeznek (illetve néhány úton még csak a kivitelezői közbeszerzési eljárás folyik). A leghosszabban, több mint háromszáz kilométeren burkolat-megerősítési munkák folynak.
A beruházások nagyobb része a Dunántúlon folyt, illetőleg folyik. A tizennégy, már befejezett munkából tizenegy a Dunától nyugatra zajlott, és csak három útépítést fejeztek be a keleti országrészben. Ez utóbbiak is kisebb jelentőségűek voltak, egy gyulai hídfelújítás, egy debreceni jelzőlámpás csomópont kialakítása, valamint a hortobágyi főút, a 33-as egy szakaszának burkolatmegerősítése szerepel a listán. A befejezett dunántúli beruházások között néhány jelentősebb is van, így átadták a 8-as főúton a márkói elkerülőt, a 86-os főút váti, illetve a 88-as sárvári elkerülőjét, továbbá szélesítették a 86-os szombathelyi elkerülőjének egy szakaszát.
A folyamatban lévő munkák között is vannak elkerülők, így a 86-os főúton a Szelestét, a 85-ösön az Enesét forgalommentesítő utak épülnek – ezek részben az Ausztriát kikerülő tranzitforgalom miatt a legforgalmasabb magyarországi útszakaszok közé tartoznak –, emellett többek között nagykanizsai, keszthelyi és kaposfüredi elkerülő utak is készülnek. Az Alföldön folytatódik a jászberényi elkerülő megépítése a 31-es és 32-es főutakon, épül a 4-esen a kisújszállási és egy újabb debreceni elkerülő szakasz, míg a dél-alföldi városok közül Csongrád és Makó mentesülhet részben az átmenő forgalom alól egy-egy új útszakasznak köszönhetően.
A NIF összesítése szerint csaknem 260 kilométernyi gyorsforgalmi úton folyik munka. Pontosabban az M0-s déli szektorának M6-os és 51-es főút közötti szakaszán még csak a napokban született döntés a kivitelezőről: mint az Index korábban többször írt róla, a NIF által győztesnek megnevezett Porrt a KDB utólag kizárta. A kivitelező ezen az útszakaszon így, egyedüli érvényes pályázattal egy, többek között Hídépítő- és Strabag-cégek, valamint a Colas és a Közgép alkotta konzorcium lehet.
Van még további tíz útszakasz, ahol még nem zárul le a kivitelező kiválasztására írt tender. Ilyen többek között két szlovákiai határhíd és a hévízi elkerülő megépítése, valamint a 37-es főút Szerencsen átvezető szakaszának rekonstrukciója.