A Sole megveszi a Danone túrórudiját

2009.12.21. 16:49
A Gazdasági Versenyhivatal engedélyezte, hogy a Sole-Mizo irányítást szerezzen a Danone túrórudi üzletága felett. A Sole-Mizo 2009. október 5-én szerződést kötött a Danone Kft-vel, hogy megszerzi annak túró rudi üzletágát. A szerződés kiterjed a marcali gyár által használt védjegyekre is. A szintén Marcaliban gyártott Milka Super Rudi termék és a kapcsolódó szellemi termékek a Danone tulajdonában maradnak, annak független forgalmazását a Danone folytatja.

A vevő Sole-Mizo 50,8 százalékban a CSIM Pte. Ltd., 49 százalékban pedig a Hongkongban bejegyzett Sinhu Investment Limited tulajdona. A termelés jelenleg négy üzemben folyik, Szegeden, Bácsbokodon, Makón  és Csornán. Az eladó Danone a francia Groupe Danone SA közvetett tulajdona. A Danone-nak Budapesten és Marcaliban vannak termelő üzemei.

A versenytörvény értelmében a vállalkozások összefonódásához a GVH engedélye szükséges. A túró rudi termékkategórián belül több márkás termék versenyez (Pöttyös, Milka stb.). A nagyméretű kiskereskedelmi láncok hazai elterjedésével azonban nő a kiskereskedelmi saját márkák értékesítése (Spar, Tesco), mely termékek bérgyártásban készülnek. Emellett létezik „nem kiskereskedelmi” saját márkás termék is, mint a Milka Super Rudi, melyet ugyancsak bérgyártás keretében gyártanak. Tekintettel a saját márkás termékek versenyben betöltött szerepére a GVH külön figyelmet fordított az összefonódás lehetséges hatásainak vizsgálatára a túró rudi bérgyártás piacán.

Az országban jelenleg öt helyen gyártanak túró rudi terméket (Marcali, Sükösd, Veszprém, Mátészalka, Szeged). A Sole-Mizo Zrt. 2008-ban viszonylag alacsony piaci részesedése az összefonódás után hozzávetőleg megduplázódik. A túró rudi piacának egészét tekintve megállapítható, hogy az összefonódás által bővült vállalkozás egy rendkívül erős, költséges marketing kampánnyal kialakított márkát (Pöttyös) birtokló piacvezetővel (Friesland) áll szemben. Ráadásul a piac forgalmának majdnem negyedét kitevő saját márkás termékek támasztotta versennyel is szembe kell néznie.

A 2008-as teljes hazai túró rudi bérgyártási kapacitás meglehetősen nagy hányada kapcsolható az összefonódás utáni Sole-Mizóhoz. Az újonnan létrejövő vállalkozás azonban több okból sem képes a verseny korlátozására. Egyrészt bérgyártás tekintetében a kiskereskedelmi saját márkát gyártató vállalkozások szabadon újra szerződhetnek más tejipari vállalkozással. Másrészt a piacvezető Friesland szintén folytat bérgyártást. Harmadrészt rendkívül egyszerű túró rudi gyártásba fogni, hiszen egy erre alkalmas speciális gépsor 100-300 millió forint befektetéssel, hat hónapos idő alatt kiépíthető. Negyedrészt a túró rudi gyártásban jelentős kihasználatlan termelési kapacitások vannak (a piac egészét tekintve kihasználatlan a teljes kapacitás hozzávetőleg fele). Az összefonódás után a teljes piaci kapacitás elegendően nagy hányada tartozik a fúzióban érintett felektől független piaci szereplőkhöz.

A fentieket figyelembe véve, a GVH álláspontja szerint az összefonódás következtében számottevő káros versenyhatás fellépése nem valószínűsíthető – olvasható a versenyhivatal közleményében. Mivel a versenytörvény értelmében a versenyhatóság nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon, különösen gazdasági erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként, a GVH engedélyezte, hogy a Sole-Mizo megvásárolja a Danone túró rudi üzletágát.