Cseh–szlovák páros épít magyar vasutat

2010.01.26. 10:12 Módosítva: 2010.01.26. 10:38
A cseh Subterra és a szlovák Doprastav konzorciumi nyerte a NIF által kiírt tendert a Budapest-Kelenföld és Tárnok közötti vasúti vonalszakasz felújítására, részbeni átépítésére. A cseh-szlovák pályázóval elvileg öten versenyeztek, ám három jelentkező ajánlatát érvénytelenné nyilvánították.

Nettó csaknem 27 milliárdos – egészen pontosan 26 958 158 740 forintos – ajánlatával nyerte a mintegy 21 kilométeres vasútvonal átépítésére, benne vasúti megálló, több mint hatszáz új autóparkoló és buszmegálló építésére kiírt tendert a cseh és szlovák cégek alkotta S-D konzorcium. A munkát európai uniós támogatással valósítják meg.

Az öt pályázóból ennél egy, a cseh OHL ZS a.s. vezette, Nemzetközi Vegyépszer, Középszolg és Arcadom alkotta konzorcium ajánlott alacsonyabb árat (24,5 milliárd forint), ám őket, továbbá a 30 milliárdos árat kínáló Tóth T. D. Kft és Viamont DSP a. s. konzorciumát, valamint a 28,1 milliárdos árral jelentkező, A-Híd Építő vezette konzorciumot kizárták a tenderről. Utóbbi a hiánypótlási felhívásnak nem tett eleget, előbbi kettő az ajánlati biztosítékot "nem megfelelően biztosította rendelkezésre" a NIF érvelése szerint.

Így végül két ajánlattevőből, az S-D konzorciumból, illetve a Közgép vezette, a Kelet-Út, a Swietelsky és a Strabag-érdekeltségű Szentesi Vasútépítő Kft. alkotta konzorciumból választották ki a győztest. Ez utóbbi pályázó 34,1 milliárdos forintos árat kínált, így a 8 milliárddal olcsóbb tender nyert.

Ide építenek plusz egy vágányt (fotó: Hargita Nándor)
Ide építenek plusz egy vágányt (fotó: Hargita Nándor)

A beruházás során átépítik – a négyes metró építésének felszíni állomási munkáihoz kapcsolódva – a kelenföldi állomást, továbbá a Nagytétény, Tárnok állomásokat, négy budafoki, nagytétényi és érdi megállót, emellett Rózsakert megállóhely néven új megállót alakítanak ki. A teljes szakaszon átépítik a meglévő vasúti pályát, és kialakítanak egy új, második vágányt. Épül 13 gyalogos alul- és felüljáró, hat megállóhelynél és állomásnál összesen 642 P+R parkoló, valamint buszfordulókat és buszmegállókat készítenek, illetve alakítanak át a tárnoki, velencei és gárdonyi vasútállomásokon, közölte a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.