Szalvétagyáros az év üzletembere

2010.02.01. 07:50
Bodrogai Ferenc, a Forest Papír Kft. tulajdonos-vezetője kapta az idén hetedik alkalommal átadott Ernst & Young „Entrepreneur Of The Year” (Az év üzletembere) díjat. Példaképnek Tóth József Pétert, a Lipóti Pékség tulajdonos-vezetőjét választották, a 'Merész Újító' díjat Matheidesz Réka, a WAMP (Wasárnapi Művész Piac) alapítója, ügyvezető igazgatója kapta, míg a a „Jövő ígérete” Perger Péter, NetPincér.hu alapítója, ügyvezetője lett.

A szalvétagyáros

Bodrogai Ferenc vállalkozásának megalapítása előtt 15 évig a magyar papíripar piacvezető cégénél dolgozott közép- és felsővezetői beosztásokban. Későbbi vállalkozása ötletét is egy felsővezetőként alkotott stratégiai terv képezte, melynek megvalósítására munkahelyén nem volt lehetősége. E szerint olyan markáns rétegigényeket kiszolgáló papíripari termékek fejlesztésére és gyártására kell szakosodni, amelyek a piac mérete vagy a kereslet nagysága miatt nem gyárthatók hatékonyan a multinacionális vállalatok által uralt tömegtermelésben. A Forest Papír Kft. üzleti tevékenységét a lakossági termékkörbe sorolható papíripari árukra szakosodott kereskedelmi vállalatként kezdte 1994-ben. A gyorsan bővülő forgalom egy év alatt megteremtette a saját gyártás megszervezéséhez és elindításához szükséges piaci alapokat.

A vállalkozás az egyrétegű szalvétát választotta vezérterméknek, amelyből néhány év alatt világszínvonalú  márkát épített. A fejlesztési eredményeket fokozatosan kiterjesztette a szalvétához kapcsolható teljes termékkörre (egészségügyi papír, zsebkendő, konyhai papírtörlő), ezzel a multinacionális konkurenciától eltérő, európai kitekintésben is versenyképes, egységes arculattal megkülönböztetett kínálatot teremtett. 2008-ban a vállalat végrehajtotta története legnagyobb beruházási programját. Ezek a beruházások adták meg az alapját, hogy a 2009-es évet a cég teljesen megújult termékkínálattal indíthatta. Ezzel egy időben a vállalkozás a közép-kelet európai régiót lefedő, saját értékesítési hálózatot is létrehozott, amely önálló cégekre alapozott, területi képviseletekből áll. A cél most a regionális jelenlét és piaci részesedés erőteljes növelése.

A pék

Az 1992-ben Lipóton, családi vállalkozásként indult Tóth József Péter Lipóti Péksége. Ma már 82 mintaboltja van az országban Soprontól Pozsonyon át Budapestig, csak a fővárosban harminckettő. A felvidéki terjeszkedés már másfél éve tart, jelenleg egy 750 négyzetméteres üzem épül Nagymagyaron (Zlaté Klasy), ahonnan a növekvő felvidéki igényeket fogják kielégíteni.

A fesztiválboltos

Matheidesz Réka a WAMP egyik alapítója, közgazdász végzettségű ügyvezetője, stratégiai vezetője. Szakmai tapasztalatát elsősorban EU finanszírozású nemzetközi projektek menedzselésében szerezte, de dolgozott a közigazgatásban Magyarország EU-csatlakozásának előkészítésén is. A WAMP létrehozásával egyrészt egy újfajta együttműködési modellt kívánt Magyarországon meghonosítani, amelynek a tervezők, gazdasági szereplők és a nagyközönség közötti összefogás az alapja ("együtt erősebbek vagyunk, mint külön-külön"), és amely lehetőségeket teremt tehetséges tervezőknek a nemzetközi szintű érvényesülésre. A WAMP a design népszerűsítésével, tervezők és termékeik ismertségének és piachoz jutásának elősegítésével kezdeményező szerepet vállalt abban, hogy megmutassa a designban rejlő művészeti, gazdasági és társadalmi lehetőségeket.  Jelenleg a WAMP 500 magyar tervezőtagot számlál, akik számára a vállalkozás designvásárokat szervez, képviseli őket nemzetközi kiállításokon és versenyeken, illetve menedzseli a tagokat, hogy nevüket megismerjék, termékeikkel sikeresek legyenek, vagy tudásukkal segítsék piaci megbízóik terveit.

A netpincér

Perger Péter a középfokú programozói végzettség megszerzése után a Budapesti Közgazdasági Egyetemen folytatta tanulmányait. „First mover's advantage”  – avagy az első mindent visz: ez volt a cél a kezdetektől. A '90-es évek végén Perger és üzlettársa olyan terméket vagy szolgáltatást keresett, amelyben elsők lehetnek a régióban. Az összeállított üzleti terv 3 kritériumot fogalmazott meg: gyakran használt, egyszerűen megérthető, internetes. A végeredmény a NetPincér.hu lett, egy olyan internetes ételrendelési oldal, amely a házhoz szállító éttermek kínálatát fogja össze. A szolgáltatás a közvetített rendelések után jutalékot számít fel az éttermeknek, így ez a vevő számára ingyenes, csak a szállító fizet. 2004-től kezdve a NetPincér kimozdult Magyarországról, s jelenleg 8 országban üzemelteti az ételrendelési gyűjtőportálját (Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban, Romániában, Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban).