Még nem épülhet nálunk a cseh–szlovák vasút

2010.02.09. 10:22
A Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta, hogy szerződést kössenek a Budapest-Kelenföld és Tárnok közötti vasútvonal átépítésére kiírt közbeszerzési eljárás győztesével. A tender eredménye ellen ugyanis korábban jogorvoslati eljárást kért az egyik vesztes.

Január végén hozta nyilvánosságra a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., hogy a cseh Subterra és a szlovák Doprastav konzorciuma nyerte a Budapest-Kelenföld és Tárnok közötti 21 kilométeres vasúti vonalszakasz európai uniós támogatással megvalósuló felújítására kiírt tendert. A cseh–szlovák páros 27 milliárd forintért vállalta a munkát, ami az öttagú mezőnyben a második legalacsonyabb ár volt.

Az ajánlatuk azért nyerhetett mégis, mert az ennél alacsonyabb árat (24,5 milliárd forint) ajánló, a cseh OHL ZS a.s. vezette, Nemzetközi Vegyépszer, Középszolg és Arcadom alkotta konzorciumot, továbbá a 30 milliárdos árat kínáló Tóth T. D. Kft és Viamont DSP a. s. konzorciumát, valamint a 28,1 milliárdos árral jelentkező, A-Híd Építő vezette konzorciumot kizárták a tenderről. Utóbbi a hiánypótlási felhívásnak nem tett eleget, előbbi kettő az ajánlati biztosítékot "nem megfelelően biztosította rendelkezésre" a NIF érvelése szerint.

A döntést a három kizárt pályázó egyike, a Hídépítő-csoport érdekeltségébe tartozó A-Híd Építő Zrt. vezette konzorcium támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A KDB most döntött úgy, hogy a NIF és a cseh–szlovák konzorcium nem szerződhet a jogorvoslati eljárás végéig (a NIF korábbi közleménye szerint holnap, azaz február 10-én szerződtek volna).

Ide építenek plusz egy vágányt (fotó: Hargita Nándor)
Ide építenek plusz egy vágányt (fotó: Hargita Nándor)

A beruházás során a győztes feladata lesz átépíteni – a négyes metró építésének felszíni állomási munkáihoz kapcsolódva – a kelenföldi állomást, továbbá a Nagytétény, Tárnok állomásokat, két budafoki, egy nagytétényi és egy érdi megállót, emellett Rózsakert megállóhely néven új megállót is kialakítanak a XXII. kerületben. A teljes szakaszon átépítik továbbá a meglévő vasúti pályát, és kialakítanak egy új, második vágányt. Épül 13 gyalogos alul- és felüljáró, hat megállóhelynél és állomásnál összesen 642 P+R parkoló, valamint buszfordulókat és buszmegállókat készítenek, illetve alakítanak át a tárnoki, velencei és gárdonyi vasútállomásokon. Már csak az a kérdés, hogy kik és mikortól végzik majd el ezeket a munkákat.