Kevesen váltanak bankot

2010.02.16. 15:35 Módosítva: 2010.02.16. 15:59
Az ügyfelek többsége nem tud az egyoldalú bankváltás lehetőségéről, de akik váltanak, azok elsősorban a pénzügyi szakértőkre hallgatnak - derül ki a Budapesti Gazdasági Főiskola és a Money&More Zrt. közös felméréséből.

A pénzügyi szektorból kiindult globális gazdasági válság hatására a hazai ügyfelek döntő többsége (64 százaléka) csak fenntartásokkal bízik meg a pénzintézetekben – derült ki a BGF és a Money&More Zrt. független pénzügyi tanácsadó közös felméréséből. A reprezentatív felmérés eredménye szerint az átalakult piacon, az ügyfelek számára jelentős nehézséget okoz a mind bonyolultabbá váló pénzügyi termékek közötti eligazodás. Ezért is növekszik az igény a felkészült pénzügyi szakértők tanácsai iránt.

A felmérés azt is kimutatta, hogy az ügyfelek mintegy fele hoz havi rendszerességgel, vagy annál sűrűbben pénzügyi döntéseket. De miközben már egy alapterméknek számító, jól megválasztott bankszámla esetében is több ezer forintot lehet megtakarítani, az ügyfelek jórésze még ma is bizonytalan, honnan szerezhet megbízható pénzügyi információkat. Így annak ellenére, hogy a válaszadók meghatározó része (80 százalék) legalább 3-5 pénzügyi termékkel rendelkezik, alapvetően még ma is önmaga igyekszik eligazodni a különféle információk között. Ehhez leginkább az internet, a családtagok és a barátok információit veszi igénybe. A válaszadók fennmaradó része viszont pénzügyi döntéseinél már a pénzügyi tanácsadók javaslatait veszi alapul.

Az általános pénzügyi ismeretek hiányosságait jelzi, hogy a válaszadók közel fele nem hallott még a 2010-től lehetővé váló egyoldalú banki szolgáltató váltás lehetőségéről. Igaz, akik tudomást szereztek erről, 70 százalékban nem terveznek váltást. A bankváltásban gondolkodók a következő sorrendben jelölték meg a döntésüket leginkább befolyásoló információforrásokat: pénzügyi tanácsadó, ismerős, család. Az eredményes pénzügyi döntések meghozatalához szükséges, naprakész ismeretek és szakmai tanácsok fontosságát mutatja az is, hogy az ügyfelek döntő többsége nem hallott még arról, hogy már a magánszemélyek esetében is lehetőség nyílik az irányadó mutatóhoz – MNB alapkamathoz, vagy a Budapesti Bankközi Forint Hitel Kamatláb (BUBOR) -, kötött kamatozású hitelfelvételre.

A felmérés szerint a magyar lakosság pénzügyi ismeretanyaga és tudatossága, a válság ellenére csak minimális mértékben fejlődött, miközben a tisztánlátás érdekében, egyre többen fordulnak pénzügyi szakértőhöz.