- Gazdaság
- Magyar
- matolcsy györgy
- navracsics tibor
- nagy róza
- gál andrás levente
- nemzetgazdasági minisztérium
- kormányzati személyügyi központ
Matolcsyék összetűztek Navracsicsékkal
További Magyar cikkek
Szép kis perpatvar kerekedett két csúcsminisztérium, a Matolcsy György-féle nemzetgazdasági és a Navracsics Tibor-féle közigazgatási tárca között, mert előbbi olyasmibe ártotta magát, ami az utóbbi hatáskörébe tartozott.
Egymásnak feszültek
Augusztus közepén 41 főosztályvezetői posztra pályázatot írt ki a Matolcsy György vezette Nemzetgazdasági Minisztérium. A pályázóknak összesen két hetük volt, augusztus 25-ig adhatták be anyagaikat, a pozíciókat szeptember 6-án már be is lehetett tölteni. Azóta két hét telt el, de még egyetlen egy új főosztályvezető sem állt munkába.
Több forrásunk szerint a folyamat a kormányzaton belüli tusakodás miatt akadt el. A köztisztviselőkről szóló törvény úgy rendelkezik, hogy vezetői pozíció betöltésénél a pályázati eljárást és az ahhoz kapcsolódó kompetenciavizsgálatot – a pályázat kiírójának kezdeményezésére – a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium alá tartozó Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ (KSZK) bonyolítja le.
Úgy értesültünk, hogy noha a pályázatok megjelentek a KSZK honlapjának egyik aloldalán, a www.közigallas.gov.hu-n is, a Matolcsy-féle tárca nem akarta kiadni a kezéből az eljárást, kihagyta a KSZK-t a folyamatból, ás utóbbi megorrolt ezért. Ráadásul a nemzetgazdasági tárca eljárása azt a kockázatot is magában hordozta, hogy a kinevezések jogellenesek és megtámadhatók lehettek volna.
Értesülésünk szerint a posztokat hamarosan újra meghirdetik, és a KSZK viszi végig a folyamatot.
„Sok színvonalas és értékes pályázat érkezett”
Az ügyben megkérdeztük mindkét intézményt. A nemzetgazdasági minisztérium több mint egynapos gondolkozás után válaszolt kérdéseinkre, a válaszlevél információnk szerint Nagy Róza közigazgatási államtitkárnál is járt. A KSZK válaszaira még többet kellett várnunk, és úgy tudjuk, levelünk egy vezetői értekezleten is szóba került. Végül két munkanap után nem is közvetlenül a KSZK, hanem a vele egyeztető – és szintén a KIM alá tartozó – kormányzati kommunikációért felelős államtitkárság válaszolt.
Arra a kérdésünkre, hogy miért akadt el a folyamat, a nemzetgazdasági tárca azt válaszolta, hogy az NGM „a pályázatok jelentős részében döntött a kinevezésre javasolt személyekről, azonban a kinevezési folyamat összetett. A kormány minden idevágó törvényi rendelkezést betart, így a kinevezési eljárások folyamatban vannak.”
A szeptember 6-i határidő csupán „tájékoztatásul szolgált a pályázóknak, hogy az állások” akkortól „– és azt követően folyamatosan – betölthetők”. Később már azt írja a minisztérium, hogy „a pályázati eljárás lefolytatására az NGM részéről a pályázatok beadási határidejét követően 30 nap áll rendelkezésre”, azonban örömmel tapasztalták, hogy „sok színvonalas és értékes pályázat érkezett be, így a legtöbb pozíció esetében minisztériumi döntés született a nyertes pályázó személyéről.”
Hasonlóan nyilatkozott a kormányzati kommunikációs államtitkárság is. A kiválasztott főosztályvezetők a közigazgatási tárca közigazgatási államtitkárának, Gál András Leventének jóváhagyása után állhatnak munkába, derül ki az NGM válaszaiból.
Kik rakják össze az adócsomagot?
Szeptember közepén már javában zajlani szokott a következő évi adócsomag kidolgozása, ezért azt is tudakoltuk a szaktárcától, hogy a mostani adócsomagot a régi vagy az új emberek állítják-e össze, és az időzítés miatt nem lesz-e káosz. A tárca megismételte azt a korábbi válaszát, miszerint „a pályázati eljárás lefolytatására az NGM részéről a pályázatok beadási határidejét követően 30 nap áll rendelkezésre.”
A tárca nem cáfolta azt az értesülésünket, hogy újra meghirdetik a pályázatokat, csak annyit írt a fentieken túl, hogy a napokban dől el, hogy „melyek azok a pozíciók, ahol esetlegesen új pályázat kiírása szükséges.”
Az NGM kitért annak a kérdésünknek az érdemi megválaszolása elől, hogy a pályázatokat ők menedzselték-e, vagy a KSZK vitte végig a folyamatot, és ha előbbiről van szó, akkor nem nehezményezte-e ezt a KSZK. A nemzetgazdasági tárca csak annyit írt, hogy „az NGM és a KSZK folyamatosan egyeztetett a pályázatok lebonyolításával kapcsolatban és együttműködésünk keretében a pályázatok a jogszabályi előírás szerint megjelentek a KSZK weboldalán, amely révén számos pályázó értesült a kiírásokról”.
Erre a kérdésre a kormányzati kommunikációs államtitkárság kicsit ellentmondásos választ adott. Előbb azt írták, hogy a két tárca között nincs konfliktus, a közöttük létrejött megállapodás értelmében az NGM a KSZK pályázati szolgáltatásait veszi igénybe, később már azt írták, hogy a szóban forgó állásoknál az NGM gondozta a pályázati folyamatot, egy másik kérdésre adott válaszukból pedig kiderül, hogy a két tárca megállapodott, hogy a jövőben a pályázati folyamatokat a KSZK gondozza a munkáltató megrendelésére.
Nem kell idegennyelv-tudás minden vezetőnek
Az NGM-es főosztályvezetői pályázatok ügye egy másik aspektusból is érdekes. A vezetői pályázatokban az NGM nem támasztott egységes követelményeket, ráadásul hasonló pozíciókhoz merőben más elvárások társultak, az idegennyelv-tudás nem mindenhol volt kritérium.
Az újonnan létrehozandó adóstratégiai főosztály vezetéséhez elegendő középfokú angolnyelv-vizsga is, hat év szakmai tapasztalat adózási területen és öt éves közigazgatási tapasztalat, a két terület integrálásával megalakuló jövedelem- és forgalmi adó főosztály élére nem is kell nyelvtudás, de tizenöt éves szakmai tapasztalat kell adózási területen, és kell tíz év vezetői tapasztalat is. A számviteli főosztály vezetéséhez elegendő négy év vezetői tapasztalat is a középfokú angoltudás mellé.
Viszonyításképp: a közszolgáltatási közüzemi költségvetési főosztály leendő első embere nem lehet olyan személy, akinek nincs felsőfokú angolnyelv-vizsgája, és nem bír felsőfokú, tárgyalóképes aktív nyelvtudással, nincs tíz év államigazgatási és öt év vezetői tapasztalata. Az államháztartási szabályozási főosztály élére nem elvárás a nyelvtudás, csak a tízéves költségvetési közigazgatási és öt év vezetői tapasztalat.