Főút lett az M43-as új szakaszából

2010.10.07. 08:13 Módosítva: 2010.10.07. 08:30
Minden előzetes hírverés nélkül csütörtökön forgalomba helyezték az M43-as autópálya egy szakaszát. A Szegedet északról elkerülő út M5-ös és 47-es út közötti része egyelőre csak főútként működik.

Befejeződött az M43-as autópálya 5-ös főút és 47-es út közötti szakaszának kivitelezése, az autósok csütörtökön már birtokba vehették az új utat – közölte csütörtökön az állami sztrádaberuházó NIF Zrt..

A közlemény szerint ugyanakkor "az M43 autópálya 5-ös főút és 47-es főúti csomópont közötti szakasza továbbra is kivitelezési területnek számít, ahol a munkálatok befejezéséig az autósokra a főúton érvényes szabályok vonatkoznak". Ez azt jelenti, hogy a most átadott úton 90 km/órás sebességkorlátozás van – az autóutakon, autópályákon megszokott 110-130 km/órával szemben –, illetve Hódmezővásárhely felé 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművel nem lehet közlekedni.

A teljes M43-as célja az, hogy Szegedet és majd – ha az új Tisza-híd és a sztráda további szakaszai is kész lesznek – a 43-as út térségét északról elkerülve csökkentse a lakott településeken átmenő tranziforgalmat. Az új szakasz azonban legfeljebb Hódmezővásárhely és környéke, valamint a dél-békési települések autósainak autópályára utását könnyíti meg, de a tömegkorlátozás miatt a nagy súlyú teherautók ebbl a térségből is csak a szegedi belvároson keresztül juthatnak fel az M5-ösre.

A NIF közleménye figyelmeztet arra: az M43-as autópálya első, már korábban átadott három kilométerét – az M5-ös és az 5-ös főút között – a 3,5 tonna feletti teherjárművek csak díjfizetés ellenében használhatják, míg a most átadott 8 kilométeres pályarész minden járműkategória részére díjmentes.

Az M43 autópálya első 11 kilométerén négy csomópont és egy egyszerű pihenő található. Az első az M5-ös autópályánál lévő csomópont, ezt követi az 5-ös főútnál lévő csomópont, majd két kilométerrel keletebbre, már az új szakaszon a szegedi pihenőhely, ezután jön a csongrádi úti, majd az M43-as mostani végét jelentő 47-es főúti csomópont.

A NIF szerdán jelentette be, hogy a Tisza fölött összeért az M43-as hídja is. Ez a legfontosabb része az autópályának, anélkül ugyanis hiába épül meg az út többi szakasza – a 47-estől a Tisza jobb partjáig, illetve a Tisza bal partjától Makóig –, a sztráda nem használható. Hogy a hidat – amit augusztus 31-ig kellett volna forgalomba helyezni – mikor adják át, azt nem közölte az állami sztrádabeuházó