Az ezer lóerős Dacia esete a kötelezővel
További Magyar cikkek
Sajnos, mintegy 200 ezer jármű forgalmi engedélyében szerepel helytelenül a jármű teljesítményét mutató – és idéntől a kötelező biztosítások alapdíjának megállapítására szolgáló - kilowattadat. Mindez jelentős problémát okozhat a járművek kötelező biztosítási díjának megállapításánál – figyelmeztet a Biztosítás.hu alkuszcég. Az autósoknak nem jó, ha adathiba miatt például több mint ezer lóerős Dacia után kell díjat fizetniük - hiszen a nagyobb teljesítményű autó után idéntől, elméletben jóval magasabb kötelező díjat számítanak majd fel a biztosítótársaságok -, és természetesen a biztosítók sem szeretnék, ha a legalacsonyabb kategóriába tartozó díjat kellene adniuk a papíron 0, 1 vagy éppen 5 lóerős Mercedesekre, vagy egyéb járművekre.
Hogyan lehet rossz teljesítmény a forgalmi engedélyben?
A korábbi években a teljesítmény (kW) adatot nem használtuk semmire, így ha az adat rossz volt, nem szúrt szemet senkinek. Sokszor előfordult, hogy a teljesítménymezőbe az okmányirodában dolgozó ügyintézők tévedésből a jármú súlyát, vagyis a kg értéket írták be, így lehetséges például, hogy az egyébként 999 kilós Daciából 999 kW-os versenyautó lett. Az is gyakorlat volt, hogy amikor a vizsgalapon nem szerepelt a kW, az ügyintézők hasukra csapva beírtak valamit (0-át, 1-et, 5-öt) mivel nem tudták a tényleges adatot. Most, hogy a kötelező esetében átállunk a teljesítményalapú díjmegállapításra - egyre több ugyanis a hibrid és az elektromos meghajtású autó, melyek esetében nehezen értelmezhető a korábban használt cm³ adat –, kezelni kell ezt a problémát.A múlt héten még megoldhatatlannak látszó probléma most megoldódni látszik. „Azok az autósok, akiknek a forgalmi engedélyében rosszul szerepel járművük teljesítménye többféle megoldásra is számíthatnak. Az új szerződésüket online módon megkötő autósok számára az internetes díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tarozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni – mondta Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője.
Azoknak, akik nem veszik igénybe az interneten keresztül történő szerződéskötés lehetőségét, a Nemzeti Közlekedési Hatóság siethet majd a segítségére, amely a múlt héten jórészt feltöltötte a helyes - így a kötelező biztosítási szerződéseken utólag majd korrigálásra kerülő - teljesítményeket, a biztosítók által is használt belügyminisztériumi adatbázisba.
Új szereplő a hazai kgfb-piacon
Az autósokért folyó versenybe beszáll a Romániában a kötelező biztosításban piacvezető Astra Biztosító. A Romániában mintegy 1,8 millió darab kötelező biztosítást kezelő - a román állami biztosító jogutódjaként működő - társaság tervei ugyan még nem ismertek, de annyi bizonyos, hogy a társaság jelentős erőforrásokkal rendelkezik. Hogy tőle, illetve a többi 13, Magyarországon működő biztosítótól milyen díjakra számíthatunk a kampányban, rövidesen kiderül.