Lesz még olcsóbb a kötelező
Kevesebben váltotattak biztosítót az előzetesen vártnál, és tovább csökkenhet a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díja - a mostani kampánynak ezt a két elemét tartotta fontosnak kiemelni Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgatója egy sajtóbeszélgetésen. "Most úgy tűnik, a váltók száma közelebb lesz a másfélmillióhoz, mint a kettőhöz" – fogalmazott, míg a felfokozott várakozásokat azzal magyarázta, hogy az autósok időben elkezdték a díjkalkulációkat, így november első felében időarányosan valóban magasabbnak tűnt a váltók száma.
Nőhetnek a megtakarítások
Idén a lakossági megtakarítások lényegében stagnáltak, a hozam nélküli nettó értékük csökkent is – mondta Bába Ágnes, a K&H vezérigazgató-helyettese. A bank lakossági divíziójának vezetője arra számít, hogy az szja-szabályok változása jövőre jelentősen növeli az egyre inkább befektetési alapokba és nem betétekbe áramló megtakarításokat. Az adócsökkenés ugyanis a társadalom legjobban kereső tíz százalékánál lesz a legjelentősebb, márpedig ők már most is csak jövedelmük hetven százalékát költik el fogyasztásra.
A következő években Kaszab szerint továbbra is számíthatnak az autósok a kgfb-díjak csökkenésére, bár a biztosítási szakma több szereplője az idei tarifákról azt mondta: azok elérték a mélypontot. Többek szerint ezen a szinten már kockázatossá válhat az üzletág fenntartható működése, romolhat a szolgáltatás színvonala, voltak, akik piaci szereplők lehetséges csődjéről beszéltek.
A K&H Biztosító ezzel szemben úgy látja: van még tér a díjcsökkentésre. A 2006-ig visszatekintő statisztikájuk szerint ágazati szinten – tehát az összes biztosítónál – az átlagos biztosítási díj 14 százalékkal csökkent. Ez valóban jelentős érték, ám ugyanebben az időben a biztosítóknak komoly költségeket jelentő súlyos sérüléses és halálos balesetek száma ennél is nagyobb mértékben, előbbié 34, utóbbié 45 százalékkal csökkent, de a könnyű sérüléses baleseteké is mérséklődött 23 százalékkal.
Az egy autósra jutó káresemények száma összességében 27 százalékkal csökkent, négy év alatt nagyjából negyvenezerrel esett a személysérüléses balesetek száma, mindeközben az átlagkár értéke stagnál, sorolta Kaszab a szerinte további díjcsökkentésnek teret engedő tényezőket. Előbbieket szerinte részben a zéró tolerancia bevezetése, részben az üzemanyag-forgalmazási statisztikákból jól nyomon követhető forgalomcsökkenés okozza, de fontosnak tartja azt is, hogy kevesebbet járnak külföldre – és így ott értelemszerűen kevesebb nagy kárértékű karambolt okoznak – a magyarok.