Az uniós céloknak megfelelően vasárnaptól tovább növelték a bioüzemanyag kötelező arányát a hazai üzemanyag-forgalomban, ezentúl a kutak bevételének legalább hat százalékának növényi eredetű üzemanyagból kell befolynia.
Az E85 (85 százalék bioetanol, 15 százalék benzin) alacsony adótartalma miatt száz forinttal olcsóbb, mint a benzin, jelenleg 254 forintba kerül literenként. Egy teli tank E85-tel akár ötezer forintnál is többet lehet spórolni a 95-ös benzinhez képest, így az utóbbi időben már a hagyományos benzines autókhoz is egyre többen kezdték el tankolni a zöldbenzint.
Tankoljuk, mert olcsó
Beszédes, hogy bár etanolos új autó alig kelt el Magyarországon az elmúlt években, ennek ellenére az idei év első négy hónapjában a tavalyi egész éves mennyiség kétszerese fogyott E85-ös üzemanyagból. A vám- és pénzügyőrség statisztikája szerint 2009 szeptemberében még csak 323 ezer liter fogyott E85-ből, fél évvel később már 664 ezer. Márciustól ennél is nagyobb növekedés indult be: augusztusban már 3,77 millió liternyi E85-öt tankoltunk.
Az E85 hátránya, hogy akár 20-30 százalékkal is többet fogyaszt belőle a motor, és ha az átalakítás nélküli benzines autóba valaki a felesnél magasabb arányban tankolja, az motorkárosodást is okozhat. Mínusz 5-10 Celsius-fok alatti hőmérsékleten, pedig nehezebb lehet beindítani az autót. Az autósok azonban még így is sokat spórolhatnak a bioüzemanyagon, azt viszont, hogy környezetvédelmi szempontból is indokolt-e a támogatása, egyre többen vitatják.
Károsabb, mint a benzin?
A bioüzemanyag káros a környezetre, állapította meg legutóbb egy novemberi tanulmány, amely szerint ha az unió 2020-ra valóban 9,5 százalékra növeli a zöldbenzin arányát az üzemanyag-forgalomban, azzal nagyjából kétszer annyira veszélyezteti a klímát, mintha maradna minden a régiben.
A káros hatást elsősorban az okozza, hogy a bioüzemanyagok előállításához szükséges növények termesztéséhez új termőterületeket kell bevonni, ez pedig a klímaváltozás lassításában kiemelten fontos szerepet játszó erdőségek csökkentésével jár. A gabonatermesztés céljainak megváltoztatása az élelmezésben problémákat okozhat - vélte a tanulmány.
További probléma, hogy nem készült eddig olyan elemzés, amely tartalmazná az agroüzemanyagok teljes energiamérlegét, vagyis, hogy az energianövények termesztéséhez, feldolgozásához, a műtrágyagyártáshoz, a nyersanyag és a köztes termékek szállításához mennyi fosszilis üzemanyagot használnak fel. Ezek mértéke egyesek szerint akár meg is haladhatja azt a mértéket, amit a benzinhasználat csökkentésével spórolunk.