Optimista évvége a gazdaságban
Az üzleti szférán belül az ipari és kereskedelmi várakozások javultak, az építőipariak romlottak, a szolgáltató cégeké pedig nem változott. Az iparban az elmúlt és a következő időszak termelésének és a rendelésállománynak – ezen belül az exportrendeléseknek is – tovább javult a megítélése. Kissé nagyobbnak érezték viszont a válaszolók a saját termelésű készleteket – közölte a GKI.
Az építőipari bizalmi index – két havi emelkedés után – decemberben ismét csökkent kissé, ez a legpesszimistább ágazat. Decemberben ugyan minimálisan javult az előző három hónap termelési színvonaláról alkotott vélemény, de a rendelésállományra vonatkozó rosszabb lett. A kereskedelemben tovább javultak a várakozások. Az eladási pozíció megítélése sokkal kedvezőbb lett, a rendelésekre vonatkozó viszont kissé rosszabb, míg az átlagos készletszintet enyhén magasabbnak érezték a válaszolók. A szolgáltató cégek várakozása nem változott decemberben.
A foglalkoztatási szándék az iparban, a kereskedelemben és a szolgáltatók körében erősödött, az építőiparban gyengült, s érezhetően erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az iparban és különösen a kereskedelemben markánsabbá váltak az áremelési törekvések. Az építőiparban viszont nemcsak többségben vannak az árcsökkenést tervezők, de arányuk még emelkedett is decemberben. A szolgáltatók áremelési törekvése is mérséklődött. A fogyasztók inflációs várakozása viszont tovább erősödött. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban és a fogyasztók körében is jelentősen romlott.
A fogyasztók nem olyan optimisták
A GKI fogyasztói bizalmi index értéke a 2009. április és 2010. június közötti markáns növekedést követően az év második felében hullámzó mozgást mutatott, az elmúlt hónapokban magas szinten stagnált, decemberben csökkent. A lakosság saját jövőbeli pénzügyi helyzetéről alkotott véleménye kissé romlott, s a következő egy évben várható megtakarítási képességére vonatkozó – az elmúlt hónapokban erősödő – optimizmusa is gyengült. A nagy értékű, tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét többen érezték valószínűnek, távlatilag azonban sokkal kevesebben. A lakosság továbbra is sokkal pozitívabbnak látja a jövőt, mint a múltat, de az olló zárulni kezdett.