Nő a nyomás a magyar kormányon
Ez történt a gazdaságban az év 5. hetében
A héten a korábbinál is keményebben feszült egymásnak a kormány és az IMF. A Valutaalap kifogásolja, hogy a KT mellett a jegybank monetáris tanácsának függetlensége is csökken, és az Alkotmánybíróság szerepköre is szűkül. Ezek a lépések összességében gyengítik a gazdasági kormányzást, aláássák a fékek és ellensúlyok rendszerét, és ellene hatnak annak a kormányzati célnak, hogy helyreállítja a befektetői bizalmat, illetve csökkenti a hitelfelvétel költségeit. A Nemzetközi Valutaalap igazgatótanácsában egyébként a német képviselet kritizálta leginkább a kormányzati lépéseket.
Az MNB-kormány viszonylatban is egyre feszültebbnek tűnik a helyzet, a héten az MNB alelnöke, Király Júlia azt nyilatkozta, hogy nem a magas kamat, hanem a rossz gazdaságpolitika a fő feszültségforrás. A kormány részéről érkező folyamatos bírálat komplikálja az infláció kordában tartásának feladatát, idézte Simor András jegybankelnököt.a Financial Times.
A kormányt az EU is nyomás alatt tartja. Az Európai Unió gazdasági és pénzügyekért felelős biztosa azt kérte a magyar kormánytól, hogy minél hamarabb jelentse be azokat a konkrét reformintézkedéseket, amelyek alátámasztják azt a szándékot, hogy be akarja tartani az Ecofin ajánlásait.
A csomag gőzerővel készül, mint az Index megírta: havi ezer forint körüli tb-hozzájárulás, dugódíj, zöldadók, lefelezve továbbélő bankadó képezhetik a gerincét a bevételi oldalon. A kiadásoknál kétszer annyi egyenlegjavulást kell elérni, mint a bevételi sorokon, de itt rosszabbul áll a munkával az apparátus.
Az adósok megmentésére életre hívott eszközkezelő is napirendre került, de sok itt is a homályos pont. Egy IMF-dokumentumból annyi kiderült (de nem hatott újdonságként), hogy a kormány az eszközkezelőhöz kapcsolódóan szinte csak minimális költségekkel számol a következő két évre.
A nyomásgyakorlás fokozásának egyik eszköze lehet, ha Magyarország nem kerül ki a túlzottdeficit-eljárás alól. Erre van is esély a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának nyilatkozata szerint. Sok múlik a készülő egyensúlyjavító csomagon, ugyanis az Európai Bizottság azt nézi, hogy egyszeri, átmeneti intézkedések nélkül a hiányszint három százalék alatti-e vagy feletti.
Ha a magánnyugdíjpénztári átalakításból keletkező bevételeket egyszeri tételnek tekinti az Európai Bizottság, akkor lehet, hogy fennmarad a túlzott deficiteljárás Magyarországgal szemben, magyarázta a helyettes államtitkár.
A NGM a sorozatos kritikákra agresszívan reagált, Matolcsy György tárcája önkritikára szólított föl az IMF-et. A jelek szerint az OECD-vel azonban barátkozni próbálunk, a szervezet vezetőjét Matolcsy meghívta az EU pénzügyi vezetőinek magyarországi találkozójára is.
A nemzetközi gazdaságdiplomácia vezetőinél a piacok jobban kedvelik Magyarországot, csütörtökön több havi mélypontra, 300 bázispont - tízmillió euró adósságonként 300 ezer euró - alá csökkent a londoni kereskedésben a magyar államadósság-törlesztési kockázat határidős biztosítási ügyleteinek (CDS) árazása.
Megmenekült a Vértesi Erőmű
Nem javít a kormány kiszámíthatóságáról kialakult összképen az áram árának a piacokat is meglepő, előzetes bejelentés nélküli megemelése. A 6-7 százalékos többlet az állam zsebébe csorog, a lépés azért különös, mert a kormány korábban az árak szinten tartását ígérte.
Az is szokatlannak tűnt, hogy az áremelés a kihirdetés utáni napon már hatályba is lépett. Az energiaügyi államtitkár azzal védekezett, hogy a különböző lapok már beszámoltak róla korábban, így nem volt teljesen váratlan a lépés.
A gázárak csökkenésében sem igen lehet reménykedni. Mint írtuk, hallani sem akarnak az oroszok arról, hogy előrehozzuk a hosszútávú gázszerződésekről szóló tárgyalásokat, ezért az olcsóbb gázra még 2015-ig várni kell.
Ismert, Magyarországon arányaiban jóval több gázt használunk, mint más európai országok, a hazai fogyasztásnak pedig csak egyhatodát termeljük meg, több mint nyolcvan százalékát a Gazpromtól szerezzük be hosszútávú gázszerződéseken keresztül.
Hogy a függés csökkenjen, a kormány a nemzetközi porondon az egységes uniós energiapiac megteremtését tűzte ki célul. Az energiahálózatok összekötése és az adminisztratív jellegű piaci akadályok fölszámolása a cél, a költségeket azonban feltehetően az EU közös kasszájából kellene állni, ami nem tetszik minden tagországnak.
A közös energiapiacnak a csődeljárás alatt lévő Vértesi Erőmű is részese lehet, nem mintha hirtelen fölgyorsultak volna az EU politikai folyamatai, hanem, mert az erőművet anyavállalata, a Magyar Villamos Művek megmenti.
Óriásira duzzadt adóságokkal nem csak az erőmű, hanem nagyjából 120 gazdasági társaság és ötven magánszemély is küzd az adóhivatali legfrisssebb feketelistája szerint. A feketelistára kerültek összesített adó- és járuléktartozása meghaladja a 45 milliárd forintot – csak az első tízé több mint 17 milliárd –, amihez jön még több mint 38 milliárd forintnyi bírság és pótlék is.
Nem csak a soros elnökségünk, az egyiptomi forrongások kapcsán is napirendre került az energiaárak kérdése. Az események miatt 2008 óta nem látott szintre drágulhat az olaj, ami hosszabb távon kihathat a már így is rekord magas magyarországi üzemanyagárakra is. Az események szele mindenesetre még nem ért ide, a héten ugyanis 4 forinttal csökkent a benzin ára.
4. heti záró | 5. heti záró | |
BUX | 22 850 | 23 263 |
OTP | 5659 |
5881 |
Mol | 22 345 | 22 600 |
Richter | 42 105 | 42 515 |
Magyar Telekom | 553 | 546 |
Az árkérdés az élelmiszerpiacon is újra előkerülhet, januárban ugyanis újabb csúcsra emelkedett az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Szervezete (FAO) havi élelmiszerár-indexe: a hét hónapja folyamatosan növekvő mutató az 1990. évi bevezetése óta most volt a legmagasabb. Az emelkedő árak egyre fájdalmasabban érintik az embereket: egy felmérés szerint a lakosság több mint fele kevesebbet tud megtakarítani, mint öt évvel ezelőtt, és mindössze ötödük érzi úgy, hogy többet tud félretenni, mint a válság kitörése előtt.
Nyugdíjkérdés kipipálva
A héten lezárult a pénztárválasztás, 102 ezren maradtak kasszatagok. A tavalyi adatok alapján a szektor nem működött olyan rosszul, ahogy azt a kormány állítja (és a pénz sem tűnt el sehova): a 18 pénztárnál nyilvántartott egyéni számlákon az összvagyon a 2009-es 2379 milliárd forintról tavaly 3036 milliárdra emelkedett – ez 25,6 százalékos, 657 milliárd forintos vagyonnövekedést jelent.
Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vezetője szerint a nyugdíjpénztártagok többsége bölcs döntést hozott, a tagok 97 százaléka tudomásul vette, hogy a visszalépés a kedvezőbb megoldás. A végeredményt Selmeczi Gabriella nyugdíjvédelmi megbízott óriási sikerként értékelte.
A legfontosabb bejelentés azonban a miniszterelnökhöz kötődik: Orbán egyértelművé tette, hogy nem érdemes azt az illúziót kergetni, hogy a nyugdíjügyet az Alkotmánybíróság visszafordíthatja, mert - mint érzékeltette - az új alkotmány előkészítésébe maga is beleszól.
Az IMF-szerint amúgy a nyugdíjtörténet nem éppen sikersztori. A Valutaalap szerint a második nyugdíjpillér megszüntetésével hosszabb távon a hátrányok kerülnek előtérbe. Az IMF azt mondja: rossz, hogy a visszaáramló vagyont nem csak államadósság csökkentésre fordítják. Ezt meghaladóan az is problémát jelent, hogy az államosítással a kormány el tudja odázni a kiadás oldali reformokat, a nyugdíjígéretek egy része pedig megint láthatatlanná válik, ami az átláthatóságot rontja.