További Magyar cikkek
Nagy kíváncsisággal fogadták és várják a munkáltatók az új cafeteria-elemet, a Széchenyi Pihenő Kártyát, amelynek bár januárra ígérte a pontos szabályozását a Nemzetgazdasági Minisztérium, eddig nem jelent meg a vonatkozó rendelet, írja a Napi Online.
Várják a munkaadók
Olyannyira élénk ez a várakozás, hogy a cafeteriatrend.hu felmérésben résztvevő közel háromszáz munkaadó 15,4 százaléka a már meglévő információk alapján - a pontos rendeleti szabályozás hiánya ellenére - is beillesztette cafeteria-kínálatába ezt, vagy tervezi, hogy ad majd Széchenyi Pihenő Kártyán juttatásokat munkavállalóinak.
Emellett azonban jól látszik, hogy az idei nyáron a pihenést még jórészt az üdülési csekkel valósítjuk meg, hiszen a 287 válaszadó majdnem 80 százaléka jelezte, hogy biztosít üdülési csekket munkavállalóinak.
Lendíthet a turizmuson
Január végén Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója azt mondta, hogy a kártya bevezetése májusig várható, a konstrukciótól pedig azt várják, hogy tovább bővíti a hazai vendégéjszakák számát.
Egyelőre csak az tűnik biztosnak, hogy a kártya szélesebb körű használhatóságot biztosít majd, mint a csekk. Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke ez év elején úgy vélekedett, hogy a nehéz helyzetben lévő turisztikai szektor és a hotelszakma számára kézzelfogható segítséget jelent az üdülési csekk adótartamának idei, 25-ről mintegy 19 százalékra csökkentése, a legfontosabb húzóerőt azonban a Széchenyi Pihenőkártya jelentheti majd. Ez a szakma várakozásai szerint akár 30 százalékkal is növelheti a belföldi keresletet.
Tény, hogy a pihenőkártya igen attraktív eleme lehetne a cafeteria-rendszernek, az üdülési csekkhez képest ugyanis csaknem négyszeres a kedvezményes keret nagysága - a minimálbér helyett évi 300 ezer forint.
Harcok a háttérben
A kártyával kapcsolatos szabályozás késlekedése arra utalhat, hogy nagy harc folyik a háttérben, hiszen - éppen a 300 ezer forintos limit következtében - ez jelentős üzletet biztosíthat azoknak, akiket a kormány kiválaszt kibocsátói, kezelői vagy elfogadói feladatokra.
A béren kívüli juttatások törvényi szabályozásának év eleji változásakor az internet juttatás kiadásánál szigorított a legtöbbet a törvényalkotó, ami feladta a leckét a munkaadóknak - derül ki abból a felmérésből, amelyet cafeteriatrend.hu az Edenred Magyarország Kft. és a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. támogatásával végzett el. A kutatásba bevont, összesen 74 ezer munkavállalót foglalkoztató cégkör véleményének elemzése alapján különösen azokat érinti a probléma, akik tavaly az adminisztrációt kímélő elektronikus internet utalványt használták.
A tavaly még korlátlanul és adómentesen adható internet-juttatásra az idéntől ötezer forintos plafon és 19,04 százalékos munkaadói teher vonatkozik. Az idén az internet-utalvány alkalmazásánál is számlákkal kell igazolni a dolgozói felhasználást, melyre a kiadástól számított három hónap áll rendelkezésre. A megvalósításnál a legkomolyabb gond akkor jelentkezik, ha például a januárban kiadott utalványról, három hónap múlva kiderül, hogy nem áll rendelkezésre a számla fedezetként. Ebben az esetben át kell minősíteni ezt a juttatást, így az adófizetési kötelezettség mellett jelentős plusz adminisztrációs teher keletkezik.
Minderre megoldás lehet, ha a munkáltatók saját szabályzatukban rögzítik, hogy az év további internet-utalványainak kiadási feltétele az előző felhasználásról szóló számlák leadása, tanácsolja Fata László, cafeteria-szakértő.
A cafeteriatrend.hu külön felmérést is készített a munkáltatók által leggyakrabban feltett kérdésekhez kapcsolódóan. Ebből jól látható, hogy a cafeteria továbbra is megőrizte népszerűségét.
A válaszadó 287 munkáltató adatai alapján több mint kétszer annyi munkahelyen nőtt a béren kívüli juttatások nettó értéke, mint amennyien csökkentették a keretet. Ez részben a kedvező törvényi változásoknak (csökkent az adó mértéke, így ugyanannyi munkáltatói költséggel többet költhetnek a dolgozók), részben munkáltatói döntéseknek köszönhető.
Különösen jelentősnek tekinthető ez a növekedés annak fényében, hogy a közszférában meghatározott 200 000 forintos maximum szinte minden érintettnél általánosan csökkentette a juttatás értékét.
Hajlanának a kártyára
A válaszadók szerint az elektronikusan kezelhető cafeteria-kártyák terjedésének fő akadálya, hogy a papír alapú utalványokat jelentősen több helyen használhatják a dolgozók. A kártyaszolgáltatók ugyan folyamatosan bővítik a kínálatot, de technikai okokból a papír utalványok kezelése mindig is szélesebb körben lesz működtethető, mint a kártya leolvasása.
A felmérés adatai szerint a válaszadóknál szinte utolérhetetlenül (83 százalékal) a papír alapú étkezési utalvány a legnépszerűbb. A tapasztalatok szerint azonban sok munkáltató szívesen nyitna az adminisztrációs szempontból könnyebben kezelhető kártya felé, ha megfelelő nagyságú elfogadói hálózat állna mellette.