A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi láncok 2010. évi ranglistájának élén, ahogyan egy évvel korábban is. A Tesco forgalma 666,5 milliárd forint a 2010.-2011-es üzleti évben, szemben a 2009. évi 638,4 milliárddal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 2010. évi toplistája, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze.
A CBA 550 milliárdos forgalma növekedést, a Coop 510 milliárdja pedig stagnálást jelent éves összehasonlításban.
Őket követi, szintén az előző évihez hasonló sorrendben a Spar 381,3, Reál 360 és az Auchan 224,8 milliárd forintos forgalommal.
Helyezés | Boltlánc | Forgalom |
1. | Tesco | 666,5 |
2. | CBA | 555,0 |
3. | Coop | 510,0 |
4. | Spar | 381,3 |
5. | Reál | 360,0 |
6. | Auchan | 224,8 |
7. | Lidl | 221,0 |
8. | Metro | 209,9 |
9. | Penny Market | 160,8 |
10. | Cora | 96,6 |
11. | dm-Drogerie Markt | 63,7 |
12. | Aldi | 52,6 |
13. | Match | 42,2 |
14. | Rossmann | 41,7 |
Az élelmiszer-kiskereskedelem rugalmasan reagált arra, hogy a fogyasztási és vásárlási szokások kivételesen gyors ütemben változtak meg – állapítja meg a trendekről Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. – Egyes vállalatok többcsatornás értékesítési stratégiája egyre inkább láthatóvá válik. A Tesco úgy bővíti hipermarket hálózatát, hogy mellette szupermarketeket és expressz üzleteket is nyit. Hasonlóan fejlődik például a CBA Prémium és Cent láncai révén vagy a Spar szuper- és hipermarketek mellett City Spar egységeivel.
A Nielsen igazgatója rámutat, hogy mind több fogyasztó éri el a diszkontokat, amelyek intenzíven terjeszkednek. Eredménye meglátszik a toplistán is: Az előző évhez képest a toplistán egy-egy hellyel előbbre lépett mind a Lidl, mind az Aldi.
Az immár hetedik Lidl, a Nielsen által becsült, tavalyelőtti 191,2 milliárd forint forgalom után 221 milliárdot ért el múlt évben. A tizenkettedik Aldi bevétele pedig 49,1 milliárdról 52,6 milliárd forintra emelkedett, szintén becslés alapján.
A toplista tükrözi azt a lényeges trendet is, hogy a fogyasztók gyakrabban mennek vásárolni, mint a recesszió előtt. Viszont alkalmanként kevesebbet költenek. Különösen nőtt a vásárlás gyakorisága a lakóhelyekhez közeli hagyományos kis boltok, szupermarketek, pékségek és piacok esetében. Összességében tovább koncentrálódott a hazai élelmiszer-kiskereskedelem hálózata. Igaz, a korábbi évekhez képest lassabb ütemben.