Élelmiszerár-robbanás a Lánchídnál
A legolcsóbb étkezési ecetek litere ma Magyarországon 90 forint körül van. A legdrágábbat nehéz lenne belőni, de az biztos, hogy a paletta másik széle jelentősen bővült. Kézműves ecetek decinként pár ezer forintért, 12 vagy 25 éves, érlelt balzsamecetek pedig akár több tízezer forintért is kaphatóak, már nem csak külföldről rendelve: az eredeti tervekhez képest pár hónapos csúszással, de a céget optimizmussal eltöltő próbaüzem után megnyitott a fő tulajdonos nevét viselő Baldaszti's gourmet bolt és bisztró.
A kínálat, melyet még jelentősen bővíteni terveznek, jelentős részben eddig Magyarországon beszerezhetlen ínyencségekből áll (a francia Thiercelin család fűszerei, az osztrák Erwin Gegenbauer ecetei, az elzászi Christine Ferber dzsemmjei), az árak pedig saját kategóriájukban nem tekinthetők elszálltnak, a példaként hozott, lényegében fűszerként kezelendő olajok és ecetek Európa-szerte hasonló áron kaphatók.
Az új gourmet boltnak elismerten az elmúlt évek hazai gasztroforradalma ágyazott meg, és bár a jelenlegi piacon az összes ismert szereplő fölé pozícionálják magukat, az előzetes felmérések szerint gyorsan megtaláljak közönségüket. A 75 százalékos tulajdonos Baldaszti Péter a 200 milliós beruházástól 6-8 éves megtérülést vár. Az első év forgalma 200-250 millió forint körül alakulhat.
Az éppen csak megnyitott bolt saját neve alatt is forgalmaz termékeket, Budapesten még egy üzlet nyitását látják reálisnak, de már a külföldi terjeszkedésre gondolnak. Ebben viszont meghatározó szerepe van a magyar termékpalettátnak, ami nélkül belevágni sincs értelme a külföldi terjeszkedésbe. Baldaszti Péter szerint a kívánatos arány 30 százalék körül lenne, de ennek egy év alatt tervezett elérését nemcsak a minőségi termelők felkutatásának ideje befolyásolja, hanem az is, hogy akár a már kiszemelt termelők mennyire lesznek képesek időben, a vállalt mennyiséget előállítani és leszállítani. Olaszországból ideért egy kistermelő olaja, Etyekről egy másik kézműves termék még nem – jellemzi a helyzetet Baldaszti.
A bolt választékának 90 százalékát közvetlenül a termelőtől, gyártótól veszik, kihagyják a nagykereskedéseket. Kizárólagos hazai forgalmazói jogot még nem szereztek a termékekre, de a kis volumenben gyártott élelmiszereket eleve nehéz megszerezni: a cég egyik legnagyobb tőkéje ma az a kapcsolati háló, ami az elmúlt, a kínálat felkutatásával töltött évben kialakult. Emiatt, és az üzemeltetéssel kapcsolatos egyszeri beruházások, a logisztika miatt Baldaszti szerint a következő üzlet megnyitása már kisebb költséget jelent, ugyanakkor a hatékonyság növelésével gyorsabb megtérülést hozhat.