További Magyar cikkek
Csütörtök délelőtt kilenckor kezdték volna a gárdonyi vasútállomás épületénél a vasúti biztosítóberendezésbe korábban beépített elemek bontását a vasútépítésen dolgozó, hónapok óta ki nem fizetett kisvállalkozások képviselői. Kilenc előtt nem sokkal meg is érkeztek a helyszínre, két nyerges vontatóval, egy munkagéppel, valamint személyautókban és terepjárókban szállított nagyjából húsz munkással.
A bontás azonban végül elmaradt, jelentették helyszínen tartózkodó munkatársaink. A munkások előbb a vasútállomás épületébe próbáltak bejutni, az azonban le van zárva. "A lakatot nem verjük le" – döntötték el, és úgy határoztak az épülettől néhány száz méterre lévő vasúti átjárónál kezdik bontani a biztosítóberendezés kábeltartó betonelemeit. Itt azonban a vasút fegyveres biztonsági őrei állták útjuk.
Munkatársaink helyszíni beszámolója szerint az öt-hat biztonsági őr és a bontásra készülő nagyjából tíz munkás között csak szóváltás volt, dulakodás nem. A munkások azt mondták ugyan, hogy el tudják bontani úgy a nekik ki nem fizetett, ezért szerintük az ő tulajdonukat képező betonelemeket, hogy nem sérülnek a biztosítóberendezések, a fegyveres biztonsági őrök ezt sem hagyták. A szóváltásokat követően a vasútépítés állami megrendelője, a NIF Zrt. péntek délelőtt tíz órára egyeztetést kezdeményezett a pénzükre váró kisvállalkozók és a kivitelező konzorcium között.
A gárdonyi vasútállomás átépítése – benne a biztosítóberendezés korszerűsítése – a Tárnok-Székesfehér vasúti vonalszakasz felújításának a része, a gárdonyi állomást a nyár közepén kellene átadni. A NIF azonban már szerdán közölte, hogy addig nem is tárgyalnak az átvételről, amíg a kivitelezők nem rendezik kötelezettségeiket.
Mint szerdán megírtuk, az építésen részt vevő cégek közül öt jelezte: április 27-ig ad haladékot a követelései rendezésére, ezt követően megkezdi az általa beépített anyagok visszabontását. A Kámea Consult Kft., a Cran Bt., a Gerulus Kft., a Polintrade Kft. és a Drex-Car Kft. követelése a becslések szerint nagyjából 70 millió forint; a teljes, uniós támogatással megvalósuló vasúti felújítás költségvetése 55 milliárd forint.
A NIF kérdésünkre azt mondta: őket a beruházást végző SZCKM 2008 konzorcium fővállalkozója, a Mávépcell korábban arról tájékoztatta, hogy a vitatott összeg ügyvédi letétben van (a konzorcium vezetője a Strabag-érdekeltségű Szentesi Vasútépítő Kft., míg tagja gazdasági sajtóban Simicska Lajos érdekeltségébe sorolt Közgép Zrt. – ezt a kötődést soha nem cáfolták –, a Kelet-Út Kft. és sajátos módon az építkezés fővállalkozójaként is érintett Mávépcell).
Időközben azonban kiderült, hogy a Mávépcell csak az egyik, a ki nem fizetett cégek szerint elérhetetlenné vált alvállalkozója, a Hunterép Smaragd Kft. helyett adott egy négymilliós letétet, és csak egyetlen cégnek, annak a Confys Beton Kft.-nek, amely a Hunterép Smaragd közvetlen alvállalkozója volt. A pénzükre váró cégek azonban lejjebb vannak az alvállalkozói piramisban, és úgy érzik, semmilyen garancia nincs arra, hogy ők is megkapják a pénzüket.
A MÁV már szerdán közölte: nem állítja le a vonalon a vasúti közlekedést, és a vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt börtönnel fenyegette meg a vállalkozókat. A tervezett bontás helyszínén ma meg is jelentek a rendőrök, azonban munkatársunk jelentése szerint ők csak a forgalmat irányították, illetve a bontásra érkezett egyik autóst igazoltatták azzal az indokkal, hogy rossz helyen parkol.