Nem ösztönzött vásárlásra az adócsökkentés
A vásárlási kedvben egyelőre nyoma sincs az adócsökkentés ösztönző hatásának, az idén már csak a nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetése, illetve a devizahitelek törlesztőrészletének árfolyam-fixálása hozhat némi élénkülést. Utóbbi nem jelent nagy többletforrást, de legalább tartósnak ígérkezik, így hozhat némi javulást a lakossági hangulatban. Mivel a mostani tervek szerint jövőre nem lesz adócsökkentés, ezért kérdéses, hogy mikor indulhatnak be a gazdaság belső motorjai.
A kiskereskedelmi forgalom volumene 2011 márciusában 0,9 százalékkal mérséklődött, míg negyedéves szinten lényegében stagnált az előző év azonos időszakához képest.
Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2011 márciusában 602 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, az első negyedévben összességében 1629 milliárd forgalom realizálódott. A kiskereskedelmi eladások 46 százaléka élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes-, 18 százaléka üzemanyag-, 11 százaléka bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus együttes részesedése 25 százalék volt 2011 első negyedévében. Gyógyszertárakban és gyógyászati segédeszköz üzletekben közel 80 milliárd forintot költött a lakosság 2011. január-márciusban.
Az előző év azonos időszakához képest az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek értékesítésének volumene 2011. márciusban 1,6 százalékkal mérséklődött, az első negyedévben lényegében nem változott. A forgalom jelentős részét (90 százalékát) lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) eladásai márciusban 2,1 százalékkal csökkentek.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem értékesítésének volumene 2011. márciusban 1,3 százalékkal mérséklődött, az első negyedévben stagnált. Márciusban továbbá az iparcikk jellegű vegyes (13,9 százalék), a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag (5,8 százalék) és a textil-, ruházati és lábbeli üzletek (2,0 százalék) eladásai is csökkentek. Ugyanakkor a többi üzlettípusban növekedett az értékesítés volumene, a gyógyszertárak-, és gyógyászati üzletek forgalma 5,8 százalékkal emelkedett.