Pénteken avatják a négyszázadik E85-ös kútoszlopot, ezzel lényegében országos lefedettségűvé vált a bioetanol alapú üzemanyag kereskedelmi háttere, írja a Napi. Mára az összes magyar üzemanyagtöltő állomás negyedén elérhető az E85, forgalma ennek ellenére nem több a benzineladások egy százalékánál.
Valódi verseny esetén azonban lenne "ráció" a termékben. Ma a 400 "etanolos" kút gerincét az Agip adja, amely szemmel láthatóan igyekszik tartani az E85 és a hagyományos 95-ös benzin közötti 100 forintos (25 százalékos) árkülönbözetet. Egy liter E85 280 forint körül mozog, nagykereskedelmi ára azonban ennél 50-60 forinttal alacsonyabb. (Egy liter hagyományos benzinen egy kút 5-6 forintot keres.) Az E85 jelenlegi ára mellett az autósok lényegében nem tudnak spórolni használatával, mivel az autó etanolból 20-25 százalékkal többet fogyaszt.
A bioetanolt erős támadások érik, bár a vonatkozó uniós irányelv szerint a megújuló energiaforrásokat ütemesen növelni kell a felhasznált fosszilis energiában. A bioetanolnak 2020-ra 32 millió tonna olajat kell kiváltania.
Már csak az uniós irányelv miatt sem érdemes támadni az etanolt, másrészt pedig számtalan olyan alternatíva áll rendelkezésre, hogy a termék ne befolyásolja a mezőgazdaságot és az élelmiszer-ipari árakat − mondta a Napi Gazdaságnak Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke. Véleménye szerint Magyarországon valódi kitörési pont lehet a bioetanol-gyártás, az azonban nem világos, hogy a kormány oldaláról miért támadják élesen a területet, miközben a magyar mezőgazdaság számottevő etanolipar nélkül került a padlóra.
A Napi Gazdaság információi szerint a kormánytól nem áll távol a bioetanol-ipar támogatása, vannak erre vonatkozó kezdeményezések. Kérdés, hogy az ellenérdekelt lobbik − például a termőhelyet, támogatást és területet igénylő újraformálódó cukortermelők − mennyire erősek. Kérdés az is, hogy a magyar olajipari óriás miként tervez a bioetanol előállításával, ugyanis már most is a Mol a legnagyobb etanolfelhasználó Magyarországon.
A nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztése szerint több ponton módosul a fenntartható bioüzemanyag-termelés követelményeiről és igazolásáról szóló rendelet. A változás növeli a fenntarthatósági igazolással kapcsolatos követelményeket, és az eddigiekkel szemben határidőt jelöl ki az igazolások kiállítására a termelőknek.
Az eredeti szöveg szerint "bioetanol kizárólag a(z európai) közösségben termelt biomasszából előállított etanol", az új megfogalmazás azonban nem határozza meg az eredetet. Az előterjesztés 2014. január elsejétől a benzinnél és a dízelnél is az energiatartalomban kifejezett forgalomba hozott mennyiség 4,9 százalékában határozza meg a kötelező bioüzemanyag-részarányt az addigi 3,1, illetve 4,4 százalékkal szemben.