Valér
4 °C
8 °C

Véget ér a zöldbenzin aranykora

2011.07.04. 15:20 Módosítva: 2011-07-04 22:44:47
Az E85 nincs túlkompenzálva, sőt további támogatása is elfogadható lenne, állítja a Magyar Bioetanol Szövetség, miután a kormány úgy döntött, megszünteti a zöldbenzin jövedékiadó-mentességét. Hogy ezentúl 26, vagy 40 forintot kell-e fizetni literenként, arról hétfőn dönt a parlament, az viszont biztosnak látszik, hogy véget ér a zöldbenzin aranykora Magyarországon.

A bioetanol alapú üzemanyagot eddig csaknem száz forinttal olcsóbban tankolhatták az autósok, egy 2006-os uniós határozat alapján a magyar kormány jövedéki adómentességgel támogatta a zöldbenzin terjedését. Az alacsony ár pedig meghozta a magyarok étvágyát az E85-re, évről-évre egyre több kútnál lehetett tankolni, a forgalmazók közé még az Agip is beszállt. Az E85-öt előállító üzemek száma ugyanakkor nem nőtt ugrásszerűen, jelenleg egyetlen cég, a szabadegyházi Hugrana Kft. gyártja a 85 százalékban bioetanolt tartalmazó üzemanyagot.

Miért E85 az E85?

Az E85 a bioetanolra vonatkozó egyik szabvány kódja, Magyarország ezt vezette be 2006-ban. Az üzemanyagnak 99 százalékos szeszből kell készülnie legalább 5, legfeljebb 25 százalék benzinnel keverve - a pontos arány azonban akár évszakonként is változhat, telente például több benzint tesznek bele az indítást segítve. (És több jövedéki adót fizetnek a bekevert benzin után.)

Az állami támogatás sokaknak szúrta a szemét, egyes piaci szereplők állították, hogy az E85 túl sok támogatást kap és az adómentesség egy szűk érdekcsoportnak kedvez. Egyes érvrendszerekben még az afrikai éhezők és a pusztuló esőerdők is előkerültek, mondván a bioetanol világszintű elterjedése felsrófolja az egyébként is magas élelmiszerárakat, a növekvő igények kielégítéséhez pedig új termőterületeket kellene bevonni az erdők rovására.

A bioetanol ellenlábasai által sokat idézett, etanolhívek által pedig sokat cáfolt tanulmányok szerint a zöldbenzin energiamérlege negatív, egyes becslések szerint a kukoricatermesztés során 30 százalékkal több energiát használnak fel, mint amennyit a kész termékből ki lehet nyerni. A zöldbenzin pártján állók ezzel szemben állítják, hogy az E85 környezetbarát, és a CO2 kibocsátás csökkentésének egyik leghatékonyabb eszköze.

Az adómentességet eltörlő, Matolcsy György által jegyzett törvényjavaslat azt tartalmazta, hogy ezentúl a benzin adómértékének 10 százalékát kelljen fizetni, ez literenként 12 forintot jelentett volna. Ehhez a KDNP-s Aradszki András benyújtott egy olyan, az előterjesztő által befogadott módosítást, amely literenként 40 forintos adókötelezettséget rótt volna ki a biobenzinre. Ezt azonban most újra átírhatják, miután a szintén fideszes L. Simon László literenként 26 forintos adóra tett javaslatot, mondván a 40 forintos adómérték ellehetetleníti a hazai gyártást.

A vitában már csak azért sem könnyű igazságot tenni, mert Aradszki mellékesen az E85-öt a kezdetektől ellenző Mol jogi menedzsere, míg L. Simon a Hungranáért nyíltan lobbizó szabadegyházi fideszes képviselő. Egy ugyanakkor biztos: az N234/236-os számú európai bizottsági határozat kitér arra, hogy az állami támogatás túlkompenzációt nem okozhat, de határozottan a bioüzemanyagok elterjedésének, előállításának és forgalmazásának előmozdítása a cél. Ha bebizonyosodik, hogy az adókedvezmény eltörlése ellehetetleníti az E85 hazai gyártását, azzal nem csak a Megújuló Cselekvési Tervben 2020-ra vállalt 14,6 százalékos megújuló részarány teljesítését nehezíti meg, de akár az uniós iránnyal is szembe mehet.