Jogosan magyarkodott-e az Auchan?

2011.08.22. 13:51 Módosítva: 2011.08.22. 16:53

A Gazdasági Versenyhivatal 30 millió forintos bírságot szabott ki az Auchanra, mert a cég többszöri felszólítás után sem volt hajlandó tájékoztatni a GVH-t arról, hogy egy korábbi akciójában szereplő termékek valóban magyar eredetűek-e.

A GVH még idén februárban indított eljárást az Auchan ellen, mert a hipermarket-lánc reklámkiadványában „Auchan Hungarikum” szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe.

A versenyhivatal közleménye szerint a szlogennek a magyar népi motívumokkal való együtt alkalmazása azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy 100 százalékban magyar terméket vásárol, miközben a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.

Az eljárás során a GVH az ügy tisztázása érdekében adatszolgáltatásra kötelezte az Auchant, amelynek azonban ismételt felszólítás ellenére sem tett eleget, ezért 500 ezer forint eljárási bírságot szabott ki a cégre. Ez nem tetszett az Auchannak, mire a Versenytanács a cég által kezdeményezett jogorvoslati eljárásban megállapította, hogy az Auchan olyan alaptalan hivatkozásokkal akadályozza a vizsgálatot, amely a cég árbevételével sokkal inkább arányban álló eljárási bírság kiszabását indokolja.

Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs igazgatója az MTI megkeresésére elmondta: az eljárási bírságról szóló határozattal kapcsolatban az Auchan augusztus közepén jogorvoslati kérelmet nyújtott be; meggyőződésük, hogy semmilyen jogszabályt nem sértettek.

Felidézte: az Auchan az elmúlt években mindig maximálisan együttműködött a GVH-val, támogatta a munkáját, ahhoz minden adatot a rendelkezésére bocsátott. Ez alkalommal azért tettek kivételt - fűzte hozzá -, mert úgy gondolják, hogy alapvető nézeteltérés van a GVH és az Auchan között a tavaly augusztusi hungarikum akcióban megjelent termékek megítélésével kapcsolatban.

Leszögezte: a GVH nem a tevékenység, hanem az eljárás miatt szabta ki a bírságot, mert úgy ítéli meg, hogy a cég nem szolgáltatott számára bizonyos adatokat. Az Auchan valóban nem nyújtott be több adatot, de megindokolta, hogy azoknak az eljárásban miért nincs szerepük - tette hozzá.

A kommunikációs igazgató kiemelte: jelenleg nincs hungarikum törvény, így nincs pontos meghatározása annak, hogy mi pontosan a magyar termék. Szerinte a hungarikum szóval nem kapcsolható össze, hogy kizárólag magyar tulajdonban lévő, magyar munkaerővel, magyar alapanyagból készülő termék esetében lehet csak használni. Ha lesz hungarikum jogszabály, azt maximálisan tiszteletben tartják, de jelenleg nincs ilyen - fogalmazott.

Gillemot Katalin elmondta, a GVH első, 500 ezer forintos bírságról szóló határozatát megtámadták, erre válaszul a hivatal megemelte azt 30 millió forintra, mert álláspontja szerint az adatszolgáltatás megtagadása alapos ok nélkül történt, és rosszhiszemű magatartásnak minősítette az Auchan hozzáállását.