Több fiatal vesz lakást a fővárosban

2011.09.08. 11:42

Augusztusban országosan 7333 ingatlan adás-vétel történt a Duna House becslése szerint, ez 2011. legkiemelkedőbb hónapja, azonban az idei év eddig eltelt időszakát vizsgálva a kereslet azonos szinten stagnál, a tavalyi esés egyelőre nem folytatódik.

Az ingatlaniroda csütörtökön közölt havi barométere szerint az augusztusi élénkülés oka részben a szezonalitás, hiszen a júliusi szabadságolások miatt kieső tranzakciókat augusztusban kompenzálta a piac. Ugyanakkor a május-június hónapok 6700 körüli tranzakciószámával összevetve is élénkült a piac.

Az ingatlanárak augusztusban az előző hónaphoz képest emelkedést mutattak ugyan, ugyanakkor az árakat a júniusi árakkal összehasonlítva kiderül, hogy nem történt áremelkedés, inkább csak júliusra volt jellemző egy időszakos mélyvölgy.

A vevők kétharmada a magasabb minőséget kereste, ezen belül kicsivel nagyobb arányban Budapesten fogyott a kifejezetten jó minőségű lakás augusztusban. Felújítandó lakást is a fővárosban vásároltak leginkább. Változatlanul a belvárosi kerületek iránt van a legnagyobb érdeklődés, és a slágernek számító 13. kerület is kezdi visszaszerezni vezető helyét.

A Duna House elemzése szerint a fővárosi családi házak esetében kell a leginkább levinni az eladóknak az irányárat, hogy a vevők aztán egy picit még lejjebb alkudják. A panelek esetében az eladók sokkal reálisabban tudják az irányárat meghatározni, de könnyebb is a dolguk, hiszen típuslakásokról van szó. Összesítésben sem a budapesti, sem a vidéki értékek nem változtak.

Az elemzésből kiderül az is, hogy Budán minden tízedik vevő 40 millió forint fölött költ ingatlanra, míg Pesten százból legfeljebb egy. Vidéken továbbra is a 40-60 négyzetméter közötti lakásokat választja a vevők fele, és több mint 60 százalékuk 5-10 millió forint között költ. Pest megyében 40-100 négyzetméter között vásárolnak és itt az árakban is nagyobb a szórás.

A Duna House megvizsgálta a lebonyolított tranzakciókban szereplő felek korát is. Szembetűnő különbség, hogy míg vidéken a vevők fele került ki a 20-40 éves korosztályból, addig a fővárosban a kétharmada.