Mi vagyunk terítéken a CNBC-n
Egy közép-európai körkép részeként Magyarországgal foglalkozik ma délelőtt a CNBC amerikai csatorna: az adó riportere eddig Molnár Józsefet, a Mol vezérigazgatóját, Cséfalvay Zoltánt, az NGM államtitkárát és Jaksity György volt tőzsdeelnököt, a Concorde igazgatóságának elnökét szólaltatta meg.
Legfőbb ellenség az államadósság
"Magyarország legfőbb ellensége az államadósság. Ha ezt a harcot elbukja a kormány, akkor minden bukik" - nyilatkozta a televízió élő adásában a parlament előtt Cséfalvay Zoltán a Portfolio tudósítása szerint. Az NGM államtitkára szerint ebben a helyzetben Magyarország legfontosabb feladata a stabilitás megteremtése, és a stabil közpénzügyi helyzet biztosítása. A stabilitás, a kiszámíthatóság mindenkinek, így a vállalkozásoknak is jó - vélekedett.
Cséfalvay kifejtette: a magyar gazdaság szorosan kapcsolódik az Európai Unió gazdaságaihoz, így idén kisebb lesz valamivel a gazdasági növekedés 2 százaléknál. De a lényeg a növekedésen van - tette hozzá nyugtatólag.
Elveszett évtized jön
"A jelentős adósságokat cipelő országok, így Magyarország is elveszett évtized elé néz" - adott hangot meglehetősen pesszimista véleményének Jaksity György. "Szembe kell nézni a tényekkel: az adósság leépítése egyértelműen negatív hatással jár a gazdasági növekedésre. Ezért beszélhetünk elvesztegetett évtizedről az előttünk álló időszakban. Az adósság leépítése 10 évig el fog tartani, és egészen addig nem számíthatunk látványos növekedésre" - mondta a volt tőzsdeelnök.
Később hozzátette: az elmúlt években túlságosan nagy magán- és államadósságok halmozódtak fel. Ezek leépítése kell most végbemenjen. Hosszú 10 év telhet el addig, mire kiássák magukat az országok - magyarázta a szakember, aki hozzáfűzte: Magyarország államadósságának jelenlegi méretével a középmezőnybe tartozik.
Nem maradhat sokáig a különadó
Molnár elsősorban a Molról beszélt, közölte, hogy a vállalat megérti az ország rossz helyzetét és a különadók szükségességét, de remélik, hogy azok csak átmeneti jelleggel maradnak majd a rendszerben. Hosszú távon ugyanis nagy költségei vannak a különadóknak.
A Mol-t ugyanakkor nem érinti érzékenyen a magyar makrokockázatok fokozódása, hiszen a társaság teljesítménye nem egy országon múlik, hanem azt elsősorban a globális trendek határozzák meg. A vállalat árazása a nemzetközi trendekhez igazodik, mivel a bevételek 70 százaléka külföldről származik, ezért azt kell követnie a vállalatnak.