Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEMSorra mennek tönkre a betegszállítók
Már 12 betegszállító ment tönkre egy érdekképviseleti szerv szerint, március 1-jétől pedig nem szállít több OEP-finanszírozott beteget egy szegedi betegszállító cég. A Betegszállítók Országos Egyesülete szerint mások is lesznek ezzel így a jövőben - írja az Inforádió.
Csütörtöktől nem szállít több OEP által finanszírozott beteget a Maros Sped Kft., a négy szegedi betegszállító cég egyike - értesült a Délmagyarország. A vállalkozás a klinikai betegszállítást továbbra is ellátja - tudta meg az InfoRádió Terhes Zoltán ügyvezető igazgatótól.
Mint elmondta: három-három aktív autójuk van, ezzel látták el a kórházi betegszállítást, illetve az OEP által finanszírozottat. A felét építik most le. Az oka: 2006-os finanszírozás nem változott, gyakorlatilag 2006-os árakat fizetik most is nekik - a vállalkozás az alulfinanszírozottság miatt 7 millió forint deficitet halmozott fel.
Bíró Ferenc, a Betegszállítók Országos Egyesülete elnöke biztos abban, hogy lesznek még vállalkozások, amelyek hasonló sorsa jutnak. Két-három autós cégek voltak amelyek az elmúlt időszakban kiestek, és ilyenből van még 30-40. Vannak, akik mondták, hogy 2 hónapig bírják még; vannak, akikről tudjuk, hogy az átadásról tárgyalnak - mondta az elnök.
A Magyar Kórházak- és Rendelőintézetek Szövetsége úgy tudja: 12 vállalkozás már tönkre is ment. Balaton Péter titkár a rádiónak azt mondta: oda jutottak a cégek, hogy a számláikat nem tudják kifizetni és az amortizációra szánt pénzeken üzemanyagot vásárolnak. Az autók átlagos futásteljesítménye eléri a 400 ezer kilométert. Úgy tűnik a jelenlegi finanszírozási körülmények között minthogyha a kivéreztetésükre törekednének - véli Balaton Péter.
Bíró Ferenc, a Betegszállítók Országos Egyesülete elnöke szerint egy jogszabálymódosítással segíteni lehetne több vállalkozáson, például bizonyos szállítások korlátozásával. Nagyon sok szociális indíttatású szállítás van - magyarázta. Például az illetőnek nincs pénze arra, hogy beutazzon, vagy nincs olyan közlekedési eszköz, amivel időre be tudna érni az ellátóhelyre. Az orvos ilyenkor hív hozzájuk egy betegszállítót. A rendszerben legalább 15 százalékot tesz ki az ilyen szállítás. Ha ezeket megtisztítanák vagy szigorúbb ellenőrzéssel, vagy kiadnák, hogy ezen az alapon nem rendelhető betegszállítás, és ezt jogszabályilag is rendeznék, akkor lehet, hogy még ez a kevés finanszírozás is elég lenne.
A rádiónak az egészségügyi államtitkárságon azt mondták, hogy folyamatosan egyeztetnek a betegszállítókkal. Felhívták továbbá a figyelmet két korábbi közleményükre, melyek szerint az érdekeltek tavaly áprilisban 200 millió forintot, decemberben pedig - a mentőkkel közösen - félmilliárdos plusz támogatást kaptak a megemelkedett üzemanyagárak kompenzálására.