Kedvező fejlemény, hogy a magyar kormány még az április 7-ei határidő előtt elküldte válaszát az EU-bizottság felvetéseire, innentől azonban több forgatókönyv is lehetséges az IMF/EU-programról szóló tárgyalások kimenetelére - vélekedtek pénteki előrejelzésükben londoni felzárkózó piaci elemzők, akik szerint a lehetőségek között egyaránt szerepel a gyors megállapodás és az egyezség elmaradása is.
A Morgan Stanley bankcsoport londoni befektetési részlegének felzárkózó piaci elemzőstábja befektetők részére összeállított helyzetértékelésében három forgatókönyvet dolgozott ki, és mindegyiknek a megvalósulására szubjektív módon kiszámolt százalékos valószínűséget állapított meg.
A kedvező forgatókönyv alapján - amelyre a Morgan Stanley londoni elemzői 25 százalékos esélyt adnak - a magyar kormány válaszait az EU maradéktalanul elfogadja, és a hivatalos tárgyalások "nagyon hamar" megkezdődhetnek. A tárgyalássorozat a ház szerint ebben az esetben is legalább egy hónapig, vagy még tovább eltartana, és az IMF a hivatalos tárgyalások közben is valószínűleg előáll majd "felvetésekkel és feltételekkel". Így a tárgyalások még abban az esetben sem ígérkeznek könnyűnek, ha az EU kötelezettségszegési eljárásában foglalt kérdésekre Magyarország kielégítő válaszintézkedéseket tesz.
A Morgan Stanley londoni elemzői szerint e legjobb forgatókönyv alapján, mindent egybevetve az év közepére megszülethet az egyezség az IMF/EU-programról. A ház alapeseti forgatókönyvében - amelynek megvalósulási esélyét a cég 40 százalékosra becsüli - az a feltételezés szerepel, hogy Magyarország a felvetett kérdésekben általa tett válaszintézkedések nem mindegyikére kap kedvező értékelést, ám intézkedéseit így is elégségesnek ítélik ahhoz, hogy a hivatalos tárgyalások megkezdődhessenek. Lehetséges azonban az is, hogy a jegybanktörvényben vagy a bírói karral kapcsolatban még néhány további módosítást kell tenni, amelyek késleltethetik a tárgyalások kezdetét.
A hivatalos megbeszélések e forgatókönyv alapján májusban vagy júniusban kezdődhetnek, és "eltarthatnak egy ideig", mivel az IMF esetleg a tárgyalások közben áll elő saját feltételeivel. A program létrejöttét végül júliusban vagy augusztusban jelentik be a Morgan Stanley londoni elemzői által legnagyobb esélyűnek tartott alapeseti forgatókönyv megvalósulása esetén. A ház által 35 százalékos valószínűségűre becsült kedvezőtlen forgatókönyv alapján az Európai Bizottság úgy dönt, hogy Magyarországnak nem sikerült teljesítenie a feltételeket, és a felvetett kifogások közül az adatvédelmi és a bírósági ügyet Brüsszel az uniós bíróság elé terjeszti. Emellett az eurójegybank (EKB) negatív véleményt fogalmazhat meg az MNB-törvény javasolt módosításaival kapcsolatban, és ez további késedelmet okozhat.
E forgatókönyv alapján valószínűtlen, hogy megkezdődhetnek a hivatalos tárgyalások. A másik kockázat az, hogy ha a befektetői kockázatvállalási hajlandóság megfelelő mértékű, akkor Magyarország vonul ki a tárgyalásokról, azzal az indokkal, hogy biztonsági háló nélkül is tudja magát finanszírozni a piacról - áll a Morgan Stanley londoni elemzőinek e forgatókönyv-változatában. Ez utóbbi lehetőséget más nagy londoni házak is felvetették.
Az HSBC bankcsoport londoni felzárkózó piaci közgazdászai e héten szintén összeállítottak egy helyzetértékelést az IMF/EU-tárgyalások kilátásairól, megállapítva, hogy az euróövezeti válságban tapasztalható "valamelyes stabilizálódás" csökkentette Magyarország számára az IMF/EU-megállapodás nyújtotta biztosíték szükségességét. A befektetőknek az IMF/EU-program jórészt a gazdaságpolitikai váltás garanciáját jelentette. A program nélkül e garancia gyengül, de nem tűnik el teljesen, mivel Magyarországon a piac maga is a gazdaságpolitikai iránymódosítás erőteljes vezérlő tényezőjévé válhat, tekintettel a magas küladósságra és a forintárfolyam ezzel összefüggő erős volatilitására - fejtegették elemzésükben az HSBC felzárkózó térségi közgazdászai.
A ház szerint ennek alapján Magyarország végül is elboldogulhat IMF/EU-program nélkül. Az HSBC elemzőinek véleménye szerint azonban az IMF/EU-programnak mégiscsak lennének olyan jelentős költségelőnyei, mint például a forint potenciális erősödése, a korábban lehetővé váló jegybanki kamatcsökkentés, az alacsonyabb adósságszolgálati költség, valamint az üzleti bizalom gyorsabb visszatérése.