Policy Agenda: 500 milliárdos kiigazítás kell

2012.04.18. 12:13
A kormánynak április végéig kell benyújtania az Európai Bizottság számára az új konvergenciaprogramot. A Policy Agenda elemzésében azt állapítja meg, hogy csak a program elfogadása esetén lenne lehetőség az IMF hitel megállapodásra, és a kohéziós források felszabadítására. Ugyanakkor az idei költségvetéshez képest, 450-500 milliárd forintos megtakarításra lesz szükség a 2013-as büdzsében.

A konvergenciaprogramban a kormánynak fel kell vázolnia, hogy miképpen kívánja betartani a vállalt 2012-es és 2013-as költségvetési hiánycélt. Annak érdekében, hogy ez értelmezhető legyen a nemzetközi piacok számára is, már a konkrét intézkedéseket is be kell mutatnia a kabinetnek.

Azaz a konvergenciaprogram döntően meghatározza az elkövetkező év kormányzati politikájának fő irányát. Ha az EU nem fogadja el a konvergencia programot, akkor egyrészt messze kerülhetünk az IMF – EU, másrészt a kohéziós alapból származó források zárolásával is számolhatunk.

A Policy Agenda számításai szerint a konvergenciaprogrammal jelenlegi költségvetési helyzetből kiindulva 2013-ban 450-500 milliárd forintos kiigazításra lesz szükség. A tavaly bejelentett Széll Kálmán Terv ugyan tartalmaz megszorításokat a jövő évre vonatkozóan, de ez évhez viszonyítva az abban szereplő intézkedések, hozzávetőleg 250 milliárd forintos megtakarítást tartalmaznak.

Ebből 100 milliárd forint az elektronikus útdíjrendszer, amely várhatóan nem, vagy csak év közben kerülhet bevezetésre, ezért ezzel a mértékkel biztosan nem lehet számolni a jövő évi költségvetésben. További 100 milliárd forintot vonnának ki az önkormányzati rendszerből, és egyelőre ismeretlen összeget várnak a most megszellőztetett tranzakciós adóból. Ha ez utóbbit mégsem fogadná el az EU, akkor a kormány más bevételek után kell, hogy nézzen.

A Policy Agenda szerint elképzelhető még az szja rendszer átalakítása, ezen belül is az adókulcs 20 százalékosra emelése, vagy az áfa rendszer változtása, de a gyógyszerkassza további csökkentése is.Az intézmény szerint az is kérdéses, hogy az idei évhez képest sikerül-e 30-35 milliárd forintot kivonni a közösségi közlekedésből.