Újra a sör felé fordult a magyar
A hazai sörpiac 2006 óta tartó lejtmenete megfordulni látszik: tavaly 3,8 százalékkal bővült az értékesítés. A Magyar Sörgyártók Szövetségének éves jelentésében a kedvező időjárással, az
innovatív új termékek és megoldások bevezetésével, valamint a tavalyi főszezonban
racionális mértékű jövedéki adóteherrel magyarázzák a jó teljesítményt.
A dokumentum megállapítása szerint tavaly összességében 3,8 százalékkal növekedett a magyar
sörpiac és ezzel véget ért az elmúlt öt év folyamatos visszaesése. Az eredmények alapján úgy
tűnik, hogy a sörgyártók sikeresen alkalmazkodtak a gazdasági válság következtében
megváltozott piaci környezethez és az átalakuló hazai sörfogyasztási szokásokhoz. Ez utóbbira
példa, hogy tavaly tovább csökkent a szuper prémium és prémium sörök részesedése, miközben
a közép és alsó kategóriás sörökből több fogyott. Tavaly az értékesítés 98 százaléka saját termelésből származott, így a hazai sörfogyasztásban az import szerepe elhanyagolható volt.
A most megjelent éves jelentés kiemeli, hogy a söröket terhelő jövedéki adó novemberig nem
növekedett, így a termékek árát emiatt nem kellett emelni. A jelentés szerint a pozitív
eredmény okai közül ugyanígy meghatározó volt a sörfogyasztásnak kedvező időjárás, illetve a
gyártók által piacra dobott új termékek és az értékesítést támogató új csomagolási, valamint
promóciós innovációk. Közvetlenül a gyártóknál több mint 1 700 fő dolgozik, közvetve pedig a sörgyártás 26 300 munkahellyel járul hozzá az ágazathoz.
A jelentés rámutat, hogy a sikeres év, illetve az emelkedő áfa, jövedéki adó és termékdíj
eredményeképpen a Magyar Sörgyártók Szövetségének tagvállalatai tavaly összesen mintegy 61
milliárd forint adót fizettek be a magyar államnak. A teljes adóbefizetés 56 százalékát a jövedéki adó tette ki, emellett a sörgyárak többek között 19 milliárd forint áfát, 1,5 milliárd forint
környezetvédelmi termékdíjat és 3,8 milliárd forint bérjellegű járulékot és adót juttattak a
költségvetésbe.