Még mindig hiányoznak a Mercedesek
A havi alapon mért 2,2 százalékos csökkenés arra utal, hogy legalább egy negyedévvel később indulhatott be a Mercedes-gyár, mint ahogy korábban a megfigyelők várták. Bár júniusra nem állnak még rendelkezésre részletes adatok, valószínűsíthető, hogy a nyár első hónapjában sem jelentett sok termelést az új Mercedes-gyár. Bár a legutóbbi exportadatokban egyesek már felfedezni vélték a Mercedes-gyár teljesítményét, most mégis az lenne a kedvezőbb, ha még nem indult volna be
Schindele Miklós, a KSH szakértője szerint az élelmiszeripar és a járműgyártás produkált érzékelhető növekedést májusban. Ám a statisztikai hivatal az éves indexekre koncentrál, az alapján pedig már hónapok óta ez a két húzóágazat az iparban, Mercedes-hatás nélkül is.
Schindele a negyedéves alapú növekedési számokat is közölte: eszerint az ipar teljesítménye a második negyedévben 0,4 százalékkal zsugorodott az előző három hónaphoz képest. Vagyis a GDP-növekedésünk fő húzóerejének számító ipar továbbra is recesszióban van, még ha kisebb mértékű is a visszaesés, mint az előző negyedévben volt (mínusz 1 százalék).
Ez alapján nagyon valószínű, hogy a magyar gazdaság a második negyedévben is zsugorodhatott, és ezzel tökéletesen megfelel majd a technikai recesszió feltételének. A stagnáló, enyhén süllyedő trendet mutató ipar viszont a második fél évtől kiránthatja akár az egész országot is a recesszióból. Legalábbis most már igencsak várható, hogy a Mercedes-gyár hamarosan elkezdi a termelést.
Az is igaz emellett, hogy a növekedési előrejelzések mostanában meglehetősen bizonytalan helyzetben készülnek: az ipar mellett az építőipar és a mezőgazdaság sem hasít, a legnagyobb súlyú szolgáltató szektorról viszont nem tudunk szinte semmit. A jövedelmi statisztikából, valamint a kiskereskedelmi forgalom gyenge adataiból az következne, hogy a belső keresletre érzékeny szektor gyenge eredményt produkál, ám eközben a foglalkoztatottság ebben a szegmensben megmagyarázhatatlanul emelkedik.