80 százalékkal nőhetnek a közműtartozások
Az energiaszolgáltatók tapasztalatai szerint igazolódtak a kikapcsolási időszak 90-ről 60 napra csökkentéséhez fűződő várakozások, bár a közelgő fűtési szezonban akár 20-40, egyes szolgáltatók szerint 70-80 százalékkal is emelkedhetnek a lakossági tartozások. A fogyasztók ilyenkor érik utol magukat, a magasabb összegű számlák azonban újra nehézségeket okozhatnak, írja a Napi Gazdaság.
A Tigáz Zrt.-nél a teljes lakossági kintlévőség-állomány és a 30 napon túli kintlevőség az előző év júliusához képest 2 százalékkal csökkent, a 60 napon túli kintlévőségek azonban ugyanilyen mértékben növekedtek, mondta Száraz Gábor, a cég szóvivője. A fizetési nehézséggel küzdő lakossági ügyfelek száma ugyanakkor emelkedett Száraz szerint, az átlagos kintlévőség összege kismértékben csökkent. A rövidebb kikapcsolási időszak miatt 4 százalékkal csökkent a lejárt határidős kintlévőség az EdF Démász lakossági ügyfélkörében. A társaság szolgáltatási területén jelenleg 6 milliárd forintra tehető a ki nem fizetett villamosenergia-szolgáltatásból származó hátralék, amelynek csaknem kétharmadát a lakossági tartozás teszi ki.
A fizetési fegyelem némi javulásáról számolt be lapunk kérdésére az E.On is, legalábbis a lakossági körben, a csökkentett idővel ugyanis felgyorsult a felszólítási ciklus is. A vállalat ennek tudja be a fiatalabb (90 napon belüli) hátralékok csökkenését. A lakossági lejárt követelések 14 százalékkal emelkedtek, ezen belül a koros, fél éven és éven túli követelések számottevően, a fiatalabbak azonban csökkentek az E.Onnál.
Határozott javulást jelent a 60 nap alkalmazása a GdF Suez Energia Holding Hungary Zrt. szerint, a társaság úgy látja, a lakosságnál a tavalyival azonos szinten állnak a tartozások, a régi, beragadt számlák kiegyenlítése azonban sok gondot jelent (ami még a 90 napos kikapcsolásra vezethető vissza). Jelentős ugyanakkor a növekedés a versenypiacon, a vállalkozásoknál, illetve igen gyakori a részletfizetési kérelem is.
Kismértékű javulásról számolt be a Főgáz Zrt., amely 780 ezer lakossági fogyasztója körében nagyjából 8 milliárd forint kintlevőséget tart nyilván. A tavalyi azonos időszakban ez az érték 7 milliárd forint körül alakult. Az EdF Démásznál elsősorban a 60 napon túli hátralékok összege csökkent. A lakossági hátralékosok száma nem változott számottevően, az átlagos tartozás összege 22 ezer forint volt 2012-ben. A Főgáz Zrt. a legnagyobb emelkedést − arányában és értékében is − a 31 és 90 nap közötti hátralékos sávban regisztrálta, a hátralékos fogyasztók száma, illetve az átlagos kintlévőség összege is emelkedett az előző évi adatokhoz képest, részben a kizárási moratóriumok hatásaként.
Az E.On szolgáltatási területén jelenleg 3565 kikapcsolt lakossági fogyasztó található, az áramszolgáltatásban 2860, a gáznál pedig 705. A vállalat idén összesen 65 ezer esetben indított kikapcsolást, 30 ezer esetben ki is kapcsolták a fogyasztót. Tavaly ugyanebben az időszakban 68,5 ezer elindított eljáráshoz 31,1 ezer nemfizetés miatti kikapcsolás párosult, az ilyen esetek száma így 5 százalékos csökkenést mutat. A GdF Sueznél a lakossági szegmensben évente átlagosan 35 ezer fogyasztó jut el a kikapcsolásig, 70 százalékuk azonban még a csapok elzárása előtt kiegyenlíti tartozását, ezért évente 10 ezer ügyfélnél kell valóban kikapcsolni a szolgáltatást, ami a teljes fogyasztói kör 1,25 százaléka. Az EdF Démász lakossági ügyfélkörében jelenleg 5266 lakossági fogyasztási hely van kikapcsolva, 2011-ben ez a szám átlagosan 6000 volt. Díjtartozás miatt a Főgáz összesen mintegy 8 ezer lakossági fogyasztónál szünetelteti a gázszolgáltatást.
A Magyar Energia Hivatal május végi adatai szerint az áramszolgáltatásban összesen 40,1 ezer fogyasztónál kapcsolták ki a szolgáltatást, 36,9 ezer esetben a lakossági körben. A földgáznál ennél jelentősen több, 115,6 ezer kikapcsolást tartott nyilván a hivatal, ebből közel 102 ezer lakossági fogyasztót (a versenypiaci szerződések felmondása nemfizetés esetén jóval egyszerűbb).