Bizonytalan a családi dohányboltok nyeresége
Ha a Napi Gazdaság információi szerint számolt koncessziós díjat kell fizetniük a dohányboltoknak az engedélyért, az erősen kérdésessé teszi a cigarettaforgalmazás nyereségességét a családi vállalkozások vagy egyéni vállalkozók számára, szemlézte az MTI.
Információik szerint a díjat a koncessziógazda nonprofit működési költségeihez igazítják majd, ami körülbelül havonta és boltonként 40 ezer forint lenne. Mindez évi 480 ezer forintot jelent, amire rárakódik még a rezsi- és bérköltség, ha nem önállóan szervezi az üzletet a tulajdonos, illetve a kezdeti tőkebefektetés megtérülése, ami a forgóeszközzel együtt egyszeri, körülbelül 8 millió forint körüli összeg.
A piaci kalkulációk szerint az - áfával és jövedéki adóval együtt - 500 milliárd forintos dohánytermék-forgalomból visszaszámolva egy bolt átlagosan bruttó 3,8 millió forint nyereséghez jutna évente, amiből lényegében nem lehet belátható időn belül kitermelni a ráfordításokat.
Lapunk számításai szerint azonban - ugyancsak a 500 milliárd forintos dohánytermék-forgalmat alapul véve - a bruttó elérhető nyereség 6-7 millió forint körül is alakulhat, ha a boltos nem egy, hanem több üzletet működtet, a cash flow-val képes bánni (rajta keresztül folyik át a jövedéki adó és az áfa is), illetve jól szervezi a dohánytermékekhez kapcsolódó cikkek értékesítését. Ezt azonban csak azon üzletek képesek elérni, amelyek valóban képesek befektetni a 8 millió forint kezdőtőkét.
Mivel a cigarettapiac ingatag, több, nyereséget termelő számadat nem ismert, így első körben kereskedelmi láncok vagy akár a gyártókhoz közvetetten kapcsolódó láncok képesek az engedélyért ringbe szállni, de csak olyan területeken, ahol biztosan lesz forgalom is. A kis falvakban marad a mozgó értékesítési forma, amire ugyancsak lehetősége van közvetetten a gyártónak. A cigarettakereskedelem patthelyzetbe került azzal, hogy a dohányboltok létesítése pusztán családi vagy mikrovállalkozói szinten nem éri meg. A nagy cégek beemelése ellentétes a jogszabály szellemiségével, a tőkeerős vállalkozások megjelenése pedig egyes gyártók disztribúciós rendszeréhez köthető.
A cigarettán megszerezhető árrés jelenleg nagyon alacsony, 3,5-5,0 százalék között alakul, vagyis a rendszer elvileg arra is jó, hogy a boltosok összefogva nagyobb árrést csikarjanak ki a gyártóktól; ha azonban néhány lánc közvetve valóban kapcsolható lesz egy-egy ellenérdekelt gyártóhoz, az versenyjogi problémákat is felvet.