Tetszik az elemzőknek Matolcsy csomagja
A csomag korrekt, nem a legjobb, de nem rossz, nincs benne semmi égbekiáltó hiba - mondja Samu János, a Concore makroelemzője. Szerinte a kormány az EU és az IMF kéréseit is figyelembe vette, hiszen a jövő évi intézkedési tervek közül kikerült az MNB megadóztatása, amit a nemzetközi szervezetek nagyon nem néztek jó szemmel.
Samu azt mondja, a csomag struktúrája sem rossz, többségében, nagyjából 60 százalékos arányban ugyanis kiadáscsökkentő lépéseket tartalmaz - ami jót tesz az intézkedések fenntarthatóságának. Az MNB-adót helyettesítő megoldásra, az államkincstárat érintő 30 milliárdos adóemelésre Samu azt mondja, az technikailag egy zárolás, a kincstár ennyivel kevesebbet fizet majd ki. Hogy ez melyik kincstári körbe tartozó intézményt érinti, azt egyelőre nem lehet tudni.
A növekedés elérhető, a hiánycél 3 százalék alatt lehet
Samu szerint a szokásos bizonytalanságok most is felmerülnek, kérdéses például, az adóbeszedés hatékonyságának a javításából be lehet-e szedni plusz 120 milliárd forintot (amiből 95 milliárd a NAV-hoz online bekötött pénztárgépek felügyeletéből jönne össze). Kérdéses az is, hogy az idei hiánycél tartásához bejelentett 133 milliárd forintos minisztériumi zárolást meg lehet-e valósítani. Ha nem akkor, az elcsúszás negatív hatásai a jövő évi egyenleget is érinthetik, ami egy újabb kockázatot jelent.
Az elemző becslése szerint a hiánycél a most megemelt 2,7 helyett 2,9 százalék lehet 2013-ban, de a lényeg, hogy így is a túlzott-deficiteljárás lezárását jelentő három százalék alatt maradhat, miközben a választások előtt nem kell az eredetileg tervezett 2,2-es hiánycélhoz szükséges nagyobb kiigazítást végrehajtani.
Samu az 1,6 százalékra 1 százalékra csökkentet jövő évi GDP-növekedési előrejelzést korrektnek, de optimistának tartja, ami ugyanakkor megegyezik saját becslésével. Ez a cél akkor érhető el, ha a mezőgazdaságban lesz egy jobb év, mint a mostani.
Jobb, mint vártuk
Gárgyán Eszter, a Citibank elemzője elmondta, hogy szerinte nagyon sok fiktív intézkedés szerepel a bejelentésben, nagy az intézkedések megvalósulásának kockázata. Ilyen intézkedések például az adóbeszedés hatékonyságának növelése, vagy az uniós társfinanszírozás csökkentése, amikről nem lehet tudni, mennyire fognak működni, hiszen a spórolás visszafoghatja az amúgy is rossz helyzetben lévő beruházásokat.
Gárgyán összességében úgy véli, hogy ez nem lesz elég a cél tartásához, de a várakozásokhoz képest mindenképpen pozitív, hiszen a kormány feladta például az MNB-re kivetett tranzakciós adót. Ráadásul nincs olyan újabb adóemelés, vagy hirtelen intézkedés, amiből később nagyon nehéz lenne kihátrálni, hiába kérné például az Európai Bizottság.
Pozitív, mert nem negatív
Gárgyán elmondta, hogy a kiadáscsökkentésekkel lehetett volna ambiciózusabb a kormány, például a szociális juttatások csökkentése és a közszféra leépítése terén. A segélyplafon 8-10 milliárdos megtakarítása semmi ahhoz képest, ami elmegy szociális juttatásokra. Szűkíteni lehetett volna a jogosultságokat, de az alapvetően szembemenne a kormány eddigi kommunikációjával.
Szerinte a félszuperbruttó kivezetését is el lehetett volna halasztani, nem is lett volna olyan fájó politikailag, de ez is egy makacs pont, amihez a kormány ragaszkodik.
Az IMF-tárgyalásokkal kapcsolatos üzenetértékről elmondta, hogy szerinte már "az pozitív, hogy nem negatív" a terv, nincs benne semmi olyan ötlet, mint a bankadó, vagy az MNB-re kivetett tranzakciós adó.
Az ATM-ekre kivetett adó azért ilyen, de nagyságrendileg nem akkora, hogy zavaró legyen. Inflációgerjesztő adóemelés sincsen, ami szintén pozitív, ráadásul van sok kiadáscsökkentés is. Összességében szerinte a terv nem megy szembe az iránnyal, amit az IMF és az Európai Bizottság szeretne.