Megakadhat az útdíjtender
A Campo Consulting Hungária Zrt. megtámadta a 42 milliárd forint keretösszegű útdíjtendert a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD) – értesülta Népszabadság. A lap szerint a társaság azt vitatja, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. jogszerűen járt el, amikor hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos tarifák alapján számlázó elektronikus útdíjrendszer (UD) kiépítésére.
Ha kérelmet a Döntőbizottság megalapozottnak találja, az harminc, de rosszabb esetben akár hatvan nappal is késleltethetné a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikat a mostaninál jóval nagyobb tarifa fizetésére kötelező díjrendszer közbeszerzését. Márpedig ez feltehetőleg egyet jelentene az ÁAK tenderének bukásával, illetve azzal, hogy alighanem elúszik a rendszer bevezetésre tervezett 2013. július 1-jei határidő. Ennek tartásához ugyanis az állami ütemezés szerint december elején szerződni kellene a tender nyertesével.
Mindennek súlyos költségvetési vonzatai is lehetnek: a második Széll-tervben és az azóta készült kormányzati dokumentumokban ugyanis már a jövő évre – mindössze hat hónap alatt – 75 milliárd forintnyi árbevételt irányoztak elő a használatarányos e-útdíjból. A rendszert az ország mintegy 6300 kilométer hosszúságú közútján, autópályákon, autóutakon és főutakon építenék ki, a legnehezebb kategóriába tartozó autósok kilométerenként akár 85 forintot is fizethetnek majd.
A Népszabadság ugyanakkor megjegyezi: egyelőre nem tudni, a Campo Consulting jogszerűen fordult-e a KD-hez. „A társaság nevét ugyanis hiába keressük az ÁAK-nál regisztrált nyolc pályázó között, igaz, konzorciumi tagként indulhatott. Ám ha a cég nincs szövetségben senkivel, azaz külsős, akkor a KD egyetlen tollvonással elutasíthatja keresetét, és az útdíjtender mehet továbbra a maga útján” – írja a lap.