Akiket nem is érdekel annyira a kamat
Stabilan tartják piaci pozíciójukat a takarékok a lakossági forint-megtakarítások gyűjtésében, a Takarékszövetkezeti Integráció az állomány mintegy hatodával rendelkezik. A betétek túlnyomó többsége 3 hónapos lekötésű, míg a klasszikus takarékbetétkönyvek visszaszorulóban vannak. Az október 31-i Takarékossági Világnapot több takarék az ügyfélkapcsolatok erősítésére használja fel, van ahol kiemelt kamattal jutalmazzák a világnapon lekötött új forrásokat.
A takarékszövetkezeti szektor hagyományosan az egyik legnagyobb piaci szereplő a lakossági forintforrások gyűjtésében. A 2012 félévi adatok szerint a hitelintézeteknél lévő 6524 milliárd forintnyi állományból 1161 milliárd szövetkezeti hitelintézeteknél volt, amellyel 18 százalékos piaci részt értek el. A szektoron belül az integrált takarékok – augusztus végi adatok szerint - a TakarékBankkal együtt 1002 milliárd forint összegű lakossági forintbetétet kezelnek, amivel hozzávetőlegesen a teljes piac hatodát mondhatják magukénak.
A lakossági forint-megtakarítások gyűjtésében előny, hogy a takarékoknak jelenleg bővül a fiókhálózata, miközben a kereskedelmi bankoké épp szűkülőben van. A bankokéihoz hasonlóan alakul náluk is a betétek szerkezete. A lakosság ma már vidéken is a lekötött forintbetétet részesíti előnyben, a hagyományos takarékbetétkönyvekkel szemben, bár a teljes szövetkezeti hitelintézeti szektor 400 milliárd forint körüli takarékbetét-állománya továbbra is mintegy duplája a bankinak az Országos Betétbiztosítási Alap legutóbbi – 2011-es - statisztikája szerint.
Kevésbé érdekli a vidékieket az elérhető kamat
„Az integrációban is a 3 hónapos lekötött betét a legnépszerűbb, a lakossági forintbetétek több mint fele ebben a formában van, s egyre kedveltebb az interneten való betétlekötés is” - mondta Varga Antal, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség ügyvezetője.
A lakossági forintbetétek gyűjtésében az integráció piaci pozíciója annak ellenére stabil, hogy kevésbé versenyképesek a bankok által kínált kamatokkal. „Vidéken általában erősebb az ügyféllojalitás és kisebb a kamatérzékenység” – adott magyarázatot az OTSZ ügyvezetője. A takarékossági világnapot a legtöbb takarékszövetkezet felhasználja valamilyen marketingcélra, akcióznak vagy ajándéktárgyakat sorsolnak a fiókokban.