Vince, Artúr
5 °C
11 °C

Indulhat az ÁAK privatizációja

2007.03.08. 07:40
Csúszik, de terítéken van az Állami Autópálya-kezelő privatizációja, egyelőre a magánosítás menetét kidolgozni hivatott tanácsadó kiválasztása kezdődik. Kérdéses az is, akarja-e az állam tulajdona egy részét tőzsdére vinni.

Rövidesen kiírják az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. privatizációs tanácsadójának kiválasztására a pályázatot - erősítette meg a Világgazdaságnak Nagy Attila vezérigazgató. A nyertes feladata lesz a privatizációs alternatívák bemutatása, különös tekintettel a tőzsdére menetelre. Neki kell kidolgoznia azt is, mit kell tenni a társaságnak ahhoz, hogy minél sikeresebb legyen a magánosítás. Ez a jövő év első felében várható, korábban ez év végére tervezték.

A privatizációs törvény tavaly nyáron elfogadott módosítása értelmében az ÁAK Zrt. minimális állami tulajdoni hányada száz százalékról 25 százalék + 1 szavazatra csökkenthető. A szaktárca a korábbi tervek szerint az ÁAK 20-40 százalékos részvénycsomagját kívánta tőzsdére vinni, ez mintegy 30 milliárd forintos tőkebevonást eredményezhet.

Kell-e tőzsde?

A magánosítás mikéntjéről egyelőre megoszlanak a kormányon belüli álláspontok. Terítéken van a tőzsdei privatizáció mellett egy lehetséges szakmai befektetőnek történő tulajdonrész-eladás is. A privatizációs törvény tavalyi módosítása óta folyamatosan jelentkeznek a társaságnál bankok, szakmai befektetők. Szinte mindenki, aki itthon, illetve másutt Európában autópályákkal foglalkozik - beleértve az e-útdíjrendszerre készülőket is -, nagy fantáziát lát a cégben. A német T-Systems százszázalékos leányvállalatával, a Satellic Traffic Management GmbH-val az e-útdíjfizetési megoldás magyarországi kialakításán közösen dolgozó Magyar Telekom T-Systems is az érdeklődők között van.

A díjszedést és az üzemeltetést az állammal kötött szerződések alapján végző ÁAK-nak szerepe lehet az e-útdíjfizetési rendszer ellenőrzési funkcióinak ellátásában. Vonzóvá tételét úgy is meg lehetne megoldani, hogy a társaság hosszú távra (30 év körülire) kvázi koncessziós jogot kapna. A rendelkezésre állási díj ellenében üzemeltetné és karbantartaná az állami autópályákat. A koncessziós jog piacra vitele biztos befektetésnek számít. Az ilyen (osztalékfizető) infrastruktúra-részvénynek van is modellje a nemzetközi gyakorlatban.