Kapós a magyar autópálya

2007.04.05. 08:09
Finiséhez érkezett az Állami Autópálya Kezelő Zrt. privatizációja. A Concorde nyerte a tanácsadói pályázatot, amely most feltérképezi a lehetséges megoldásokat. A szakmai befektetők élénken érdeklődnek a cég iránt, de lehet, hogy azt a tőzsdén magánosítják.

Megkezdődött az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. privatizációra való előkészítése – tudta meg a Világgazdaság Winkler-Wirág Andrástól, a társaság kommunikációs vezetőjétől. Az ezzel kapcsolatos tanácsadót meghívásos tárgyalásos pályázaton, öt induló közül választották ki. A nyertes Concorde Értékpapír Zrt. feladata a lehetséges privatizációs utak, alternatívák feltérképezése és felvázolása előnyeik és hátrányaik bemutatásával. Ez várhatóan hónapokon belül elkészül.

A társaság magánosítása – mint arról a lap korábban már beszámolt – a jövő év első felében várható, korábban ez év végére tervezték. A privatizációs törvény tavaly nyáron elfogadott módosítása értelmében az ÁAK Zrt. minimális állami tulajdoni hányada száz százalékról 25 százalék+1 szavazatra csökkenthető.

A szaktárca a korábbi tervek szerint az ÁAK 20-40 százalékos részvénycsomagját kívánta tőzsdére vinni, ez mintegy 30 milliárd forintos tőkebevonást eredményezhet. A VG információi szerint a privatizáció mikéntjéről egyelőre megoszlanak a kormányon belüli álláspontok. Terítéken van a tőzsdei privatizáció mellett egy lehetséges szakmai befektetőnek történő tulajdonrész-eladás is.

Úgy hírlik, hogy szinte mindenki, aki itthon, illetve másutt Európában autópályákkal foglalkozik – beleértve az e-útdíjrendszerre készülőket is –, nagy fantáziát lát a díjszedést és az üzemeltetést az állammal kötött szerződések alapján végző ÁAK-ban. A társaságnak szerepet szánnak az e-útdíjfizetési rendszerben is. A bevezetésével kapcsolatos előterjesztési tervezet szerint az ellenőrzési-behajtási feladatokat látná el öt évig, szolgáltatási díjért.