További Magyar cikkek
A reformcsomag bevezetésének időzítéséről és módjáról a testület számos kérdést nyitva hagyott, így a koncepció elfogadása esetén politikai döntést kell majd hozni - egyebek között - arról, hogy a mérsékelni tervezett felső áfakulcs csökkentése, illetve a 15 százalékos középső kulcs megszűntetése egy vagy két lépcsőben valósuljon-e meg.
A reform elemeinek többsége azonban biztosan nem léphet életbe ebben a kormányzati ciklusban, több szakértő szerint erre már fizikailag sincs lehetőség, a rendszer teljes átalakításának előkészítéséhez ugyanis nem elegendő fél év. Az alig nyolc hét alatt készített csomag elemeit egyebek között adatvédelmi és alkotmányos szempontból is át kell vizsgálni, másrészt a kidolgozás folyamán a pénzügyminisztérium apparátusának igénybevételével készített hatásvizsgálatok mellett további számításokra is szükség van.Ugyanakkor - mivel távolról sem egyértelmű az, hogy a javaslat mindenkinek ténylegesen érezhető tehercsökkentést jelent - politikai megfontolások is hátráltathatják a választások előtti bevezetést.
Első lépések
A javaslatcsomag nem fogalmaz meg konkrét ütemezési tervet, ezt a bizottság a kormányra hagyta. Ugyanakkor már jövőre is megvalósíhatónak tartják az evakör szélesítését és a helyi adók mérséklését célzó javaslatok bevezetését. Az eváról a bizottság - a brüsszeli kritikákat is figyelembe véve - úgy foglalt állást, hogy az eva elérte alapvető célját - a szélesebb vállalkozói kör adózásának egyszerűsítését -, és sikere miatt is indokolatlannak tartja, hogy kirekesszék az adónemből - adott bevételi értékhatár mellett - a magasabb költséghányaddal dolgozó vállalkozásokat. Ennek megfelelően a javaslat szerint egyes szolgáltató, kereskedő vállalkozásoknak vélelmezett költséghányadot kellene az evatörvényben meghatározni, és ebből kiindulva egy, a jelenlegi 15 százalékosnál alacsonyabb, tíz százalék körüli kulcsot kellene bevezetni ebben a körben.
A bizottság szerint az iparűzési adó teljes megszüntetéséig is lehetőség van arra, hogy jövőre - az adóreform ütemezésének meghirdetése mellett - csökkentsék az adó jelenlegi kétszázalékos felső határát. Mivel a vállalkozások döntő része ennél alacsonyabb, jellemzően egyszázalékos kulcsot alkalmazó településeken van bejelentve, a lépés nem jelentene érdemi változást, ugyanakkor jelezné a reform elindítását.
Bevételpótlási ötletek
Az iparűzési adó megszüntetésével kieső önkormányzati pénzeket a bizottság javaslata szerint döntően a személyi jövedelemadóból befolyó összegek átcsoportosítása biztosítaná. A javaslat szerint a jelenlegi, akár évente változtatható, és ezért bizonytalan megosztási rendszer helyett a 18 százalékos kulcsból befolyó összeget teljes egészében a helyhatóságok kapnák.
A költségvetés ugyanakkor a társasági adó kisebb emelésével kárpótolhatná magát; erről egyelőre semmilyen konkrét számot nem lehet mondani, mert az emelés szükségessége nagyban függ attól is, hogy a társasági adóra korábban kapott és csak évek múlva kifutó kedvezmények összességében mennyi kiesést okoznak a büdzsének a következő időszakban. Az ehhez szükséges modellszámítások egy részét még korai elkészíteni, más részéhez hosszabb idő kell.A bizottság elképzelése szerint emelni lehetne egyes munkavállalói járulékokat is. Mivel ezek korábban sem voltak az iparűzési adóból levonhatók, az emelés valójában nem feltétlenül lenne érezhető, inkább egy, a reform miatt egyébként keletkező pluszbevételtől foszthatja meg az érintetteteket.
Áfareform: egy vagy két lépcső?
A végeleges javaslat várhatóan nem foglal egyértelműen állást amellett, hogy a kívánatosnak tartott kétkulcsos áfarendszert egy vagy két lépésben kell megvalósítani. A középső és a felső kulcs egységesítéséről is megoszlottak a vélemények a 19 és a 20 százalékos mérték között. Az egylépcsős bevezetés mellett szólna egyebek között a kiszámíthatóság, és az is, hogy lényegesen kisebb terhet róna a gazdaságra: a kétszeri átárazások, illetve az átállás egyéb költségei ugyan nem feltétlenül érintik közvetlenül a költségvetés bevételeit, de jelentős kiadásokat okoznak a gazdaság szereplőinek.
Az egylépéses átállás viszont szociális szempontból lehet érzékenyebb, hiszen a ma 15 százalékos áfakulcsú termékek és többségének emelkedne az adója. A testület javaslata szerint csak nagyon korlátozott körben - egyebek között a gyógyszerek nél - maradhatna meg a kedvezményes, ötszázalékos adókulcs, és óvnak attól, hogy a jelenleg 15 százalékos áfájú termékeket ide sorolják át.Eltűnő szja-kedvezmények
A személyi jövedelemadónál a kezdeti, minden kedvezményt kiírtani típusú elgondolásokkal szemben végül az koncepció kerekedett felül, amely szerint a fogyasztást támogató kedvezményeket megszüntetnék, de a későbbi öngondoskodásra ösztönző adókedvezmények közül több - így az önkéntes nyugdíj- és egészségbiztosító-pénztári befizetéseké - megmaradna.