Áfakáosz a pályázati piacon

2005.12.28. 07:54
Bosszantja a projektjüket már megvalósító nyertes pályázókat, hogy a 2006. január 1-jétől változó áfatörvény nem lesz visszamenőleges hatályú. Annak ellenére nem, hogy van ilyen döntése az Európai Bíróságnak. Több kedvezményezett már azt fontolgatja, maga is bírósághoz fordul.

A pályázók 2006. január 1-jétől minden további nélkül visszaigényelhetik a kifizetéseik után felmerült általános forgalmi adót, és ez jó - véli Karip Krisztina, a Kopernikusz Innovációs Egyesület projektmenedzsere. Kifogásolja azonban, hogy a törvény nem visszamenőleges hatályú, vagyis csak azokra a kedvezményezettekre és azokra a kifizetésekre érvényes, amelyek 2006. január 1-jétől merülnek fel.

A jogszabály egy szót sem ejt arról, mi lesz azokkal, akik támogatott fejlesztésüket már 2005-ben vagy 2004-ben elkezdték. Akik elkezdték és be is fejezték projektjüket, azok nyilvánvalóan mindenképpen elesnek a nekik járó áfától. Bonyolultabb a helyzet ott, ahol még nem fejezték be a beruházást. Ebben az esetben joggal merül fel a kérdés, mi lesz azokkal a kedvezményezettekkel, amelyeknek már elfogadott költségvetésük van, és szerződéskötésre várnak, illetve azokkal, akiknek már - az eddigi törvényi szabályozás alapján - aláírt szerződésük is van?

Várható, hogy a kissé összezavart közreműködő szervezetek addig nem kötnek szerződést, amíg nem kapnak pontos instrukciókat - véli Karip Krisztina. Amint kézhez kapják ezeket, úgy kezdődhetnek a költségvetés-módosítási mizériák: minden kedvezményezettnek ki kell vennie a költségvetéséből a beépített viszsza nem igényelhető áfát. Persze kizárólag a 2006. január 1-jétől felmerülő költségekre vonatkozóan, odáig ugyanis még a régi törvény érvényes.

Akiknek már megkötött szerződésük van, azoknál a helyzet hasonló, azzal fűszerezve, hogy itt minden esetben módosításra lesz szükség, hiszen nemcsak a költségvetés összetétele változik, de maga a támogatási összeg is. Tehát hiába nyert el valaki 25 millió forint támogatást egy gépberuházáshoz, ha a költségvetésébe a vissza nem igényelhető áfát is beillesztette, a támogatási szerződését már csak kb. 23 millióról kötheti meg - véli a Kopernikusz projektmenedzsere. Mindamellett elismerte, hogy a változás bizonyos esetekben pozitívumokkal is járhat. A kulcs 25 százalékról 20 százalékra csökkentése a már elfogadott költségvetéssel rendelkezőknél akár pluszforrásokat is eredményezhet a két áfaszint különbségéből adódóan.

Arányosítás
Az Európai Bíróság az általa alkalmazott, a magyarországihoz hasonló áfaarányosítási szabályozás bevezetése és fenntartása miatt marasztalta el Spanyolországot C-204/03. számú ítéletében, 2005. október 6-án. A hivatalos magyar álláspont az, hogy ez az ítélet nem érinti Magyarországot, így a hatályos magyar áfaszabályozás (az állami támogatások után keletkező arányosítási kötelezettség) miatt le nem vont áfa összege az érintett adózóknak utólag sem jár vissza (Világgazdaság, 2005. december 5., 3. oldal).

Pragmatikusan viszonyul az áfaszabályok januári változásához Lukács János, a Vanessia Vállalkozásfejlesztési és Pályázati Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte az kifejezetten jó, hogy 2006. január 1-jétől nem kell áfaarányosítással bajlódni. Általában azt javasolják az ügyfeleiknek, hogy amennyiben a beszerzéseiket még nem valósították meg, úgy halasszák azokat 2006-ra, mert így az áfa teljes összegét visszaigényelhetik. Egyúttal pedig felhívják a figyelmet arra is, hogy a megkezdett projektnél a 2005-ös beszerzések után a támogatásra jutó le nem vonható áfarész nem igényelhető vissza.

Az eddigi szabályozás hátrányos volt a nyertes pályázók szempontjából azért is, mert előbb kifizették az áfát, és csak később kapták meg a támogatást. Ennek következtében - 25 százalékos áfakulcs esetén - a hivatalosan 80 százalékos támogatás valójában 60 százalékos volt; az új szabályozással ez a különbség megszűnik.

Egyértelműen akkor van előnyös helyzetben a nyertes pályázó, ha még nem csinált semmit, és a projektjével kapcsolatos beszerzéseket 2006-tól kezdi el - erősítette meg Oszkó Péter, a Deloitte adótanácsadója. Vagyis szerinte a jövőt tekintve kedvező a pályázók szempontjából az új törvény. Az átmenetre vonatkozó szabályozás viszont hátrányos lehet a már elkezdett beruházással, a beszerzéseik egy részét még 2005-ben lebonyolító projektgazdák számára. A szakértők nyomban a csatlakozás után jelezték, hogy Magyarországon nem EU-konform az áfaszabályozás, de semmi nem történt - idézte fel az előzményeket az adótanácsadó. Ám a januári változással sem lesz EU-konform a szabályozás, mert a hazai jogalkotó a visszamenőleges hatályt illetően figyelmen kívül hagyta az európai áfafejleményeket.

Az Európai Bíróság (EB) vonatkozó döntése alapján két eset történhet a pórul járt nyertessel: vagy hazai bírósághoz fordul, és amennyiben az elfogadja az EB-döntést, akkor fél év alatt lezárul az ügy, vagy a hazai bíróság újra kikéri az EB véleményét, és akkor két évig is tarthat az eljárás. A végeredmény mindkét esetben ugyanazt tükrözi majd: nem EU-konform az új áfaszabályozás - szögezte le Oszkó Péter.