További Magyar cikkek
A pályázók 2006. január 1-jétől minden további nélkül visszaigényelhetik a kifizetéseik után felmerült általános forgalmi adót, és ez jó - véli Karip Krisztina, a Kopernikusz Innovációs Egyesület projektmenedzsere. Kifogásolja azonban, hogy a törvény nem visszamenőleges hatályú, vagyis csak azokra a kedvezményezettekre és azokra a kifizetésekre érvényes, amelyek 2006. január 1-jétől merülnek fel.
A jogszabály egy szót sem ejt arról, mi lesz azokkal, akik támogatott fejlesztésüket már 2005-ben vagy 2004-ben elkezdték. Akik elkezdték és be is fejezték projektjüket, azok nyilvánvalóan mindenképpen elesnek a nekik járó áfától. Bonyolultabb a helyzet ott, ahol még nem fejezték be a beruházást. Ebben az esetben joggal merül fel a kérdés, mi lesz azokkal a kedvezményezettekkel, amelyeknek már elfogadott költségvetésük van, és szerződéskötésre várnak, illetve azokkal, akiknek már - az eddigi törvényi szabályozás alapján - aláírt szerződésük is van?
Várható, hogy a kissé összezavart közreműködő szervezetek addig nem kötnek szerződést, amíg nem kapnak pontos instrukciókat - véli Karip Krisztina. Amint kézhez kapják ezeket, úgy kezdődhetnek a költségvetés-módosítási mizériák: minden kedvezményezettnek ki kell vennie a költségvetéséből a beépített viszsza nem igényelhető áfát. Persze kizárólag a 2006. január 1-jétől felmerülő költségekre vonatkozóan, odáig ugyanis még a régi törvény érvényes.
Akiknek már megkötött szerződésük van, azoknál a helyzet hasonló, azzal fűszerezve, hogy itt minden esetben módosításra lesz szükség, hiszen nemcsak a költségvetés összetétele változik, de maga a támogatási összeg is. Tehát hiába nyert el valaki 25 millió forint támogatást egy gépberuházáshoz, ha a költségvetésébe a vissza nem igényelhető áfát is beillesztette, a támogatási szerződését már csak kb. 23 millióról kötheti meg - véli a Kopernikusz projektmenedzsere. Mindamellett elismerte, hogy a változás bizonyos esetekben pozitívumokkal is járhat. A kulcs 25 százalékról 20 százalékra csökkentése a már elfogadott költségvetéssel rendelkezőknél akár pluszforrásokat is eredményezhet a két áfaszint különbségéből adódóan.
Pragmatikusan viszonyul az áfaszabályok januári változásához Lukács János, a Vanessia Vállalkozásfejlesztési és Pályázati Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte az kifejezetten jó, hogy 2006. január 1-jétől nem kell áfaarányosítással bajlódni. Általában azt javasolják az ügyfeleiknek, hogy amennyiben a beszerzéseiket még nem valósították meg, úgy halasszák azokat 2006-ra, mert így az áfa teljes összegét visszaigényelhetik. Egyúttal pedig felhívják a figyelmet arra is, hogy a megkezdett projektnél a 2005-ös beszerzések után a támogatásra jutó le nem vonható áfarész nem igényelhető vissza.
Az eddigi szabályozás hátrányos volt a nyertes pályázók szempontjából azért is, mert előbb kifizették az áfát, és csak később kapták meg a támogatást. Ennek következtében - 25 százalékos áfakulcs esetén - a hivatalosan 80 százalékos támogatás valójában 60 százalékos volt; az új szabályozással ez a különbség megszűnik.
Egyértelműen akkor van előnyös helyzetben a nyertes pályázó, ha még nem csinált semmit, és a projektjével kapcsolatos beszerzéseket 2006-tól kezdi el - erősítette meg Oszkó Péter, a Deloitte adótanácsadója. Vagyis szerinte a jövőt tekintve kedvező a pályázók szempontjából az új törvény. Az átmenetre vonatkozó szabályozás viszont hátrányos lehet a már elkezdett beruházással, a beszerzéseik egy részét még 2005-ben lebonyolító projektgazdák számára. A szakértők nyomban a csatlakozás után jelezték, hogy Magyarországon nem EU-konform az áfaszabályozás, de semmi nem történt - idézte fel az előzményeket az adótanácsadó. Ám a januári változással sem lesz EU-konform a szabályozás, mert a hazai jogalkotó a visszamenőleges hatályt illetően figyelmen kívül hagyta az európai áfafejleményeket.
Az Európai Bíróság (EB) vonatkozó döntése alapján két eset történhet a pórul járt nyertessel: vagy hazai bírósághoz fordul, és amennyiben az elfogadja az EB-döntést, akkor fél év alatt lezárul az ügy, vagy a hazai bíróság újra kikéri az EB véleményét, és akkor két évig is tarthat az eljárás. A végeredmény mindkét esetben ugyanazt tükrözi majd: nem EU-konform az új áfaszabályozás - szögezte le Oszkó Péter.