További Magyar cikkek
Hiányos ellenőrzések
Az ÁSZ kiemelte, hogy az APEH nem végzi el azoknak a magánszemélyeknek az egyszerűsített ellenőrzését, akik munkáltatói adómegállapítással élnek. A bevallást ezúton benyújtó magánszemélyek ellenőrzése számítástechnikai módszerrel nagy számban elvégezhető lenne, eddig a vonatkozó jogszabálynak értelmezése miatt nem került rá sor: míg a Pénzügyminisztérium adóbevallásnak tekintette a munkáltatói adómegállapításokat, addig az APEH nem. A jogszabály egyértelművé tételén túl a jövőben jobban összevethetővé teszik majd az adatokat, fokozottan ellenőrizve az adatszolgáltatókat.
Duplázó visszaigénylők
Az ÁSZ a munkáltatói adómegállapítással kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy az APEH nem kíséri kellőképpen figyelemmel a munkáltatói adatszolgáltatások, valamint a jövedelemadó-bevallások külön kezelt bázisában előforduló párhuzamosságokat. A 2,2 millió munkavállalói adómegállapítás lefuttatása során 2002-nél 15 ezer olyan adózóra akadtak, akik mind munkáltatójukon keresztül, mind önbevallóként elszámolták szja-jukat. A 15 ezres állományból 6 ezren élek visszaigényléssel, így előfordulhat, hogy duplán utalja ki az adóhatóság az igényelt összeget. A kiutalás előtt a visszaigénylést tartalmazó bevallások 1,2-2 százalékát ellenőrzi az APEH, ezek között a megállapítással zárult ellenőrzések aránya csaknem duplájára, 22 százalékra emelkedett 1998-1999-hez képest 2000-2002-re, tavaly azonban 16 százalékra csökkent.
Az adatszolgáltatást hiányosan vagy nem teljesítőkkel szemben alkalmazott mulasztási bírság kapcsán is eltérően értelmezte a vonatkozó szabályozást a szaktárca és az adóhatóság, amely a lehetőségeknél kevésbé hatékony szankcionálási gyakorlathoz vezetett az ÁSZ megállapítása szerint. Az APEH álláspontja szerint az adózás rendjéről szóló jogszabályokból nem volt kiolvasható, hogy a mulasztási bírság összegének az adóalanyok (magánszemélyek) és nem az adatszolgáltatást benyújtók (munkáltatók) számához kellene igazodnia. A jövőben a PM verzióját egyértelműsíti a jogszabály-módosítás. Az átlagos mulasztási bírság összege az 1998-as 73 600 forintról 19 400 forintra csökkent 2002-re. A jogerőssé vált mulasztási bírságot megállapító határozatok száma 2001-ben 906 ezer, 2002-ben 1 171 ezer volt, az így befolyt összeg rendre 18,13, valamint 26,36 millió forint volt.