Gumigyár: tíz város reménykedhet

2008.08.22. 14:14
A jelentkező 44-ből kevesebb mint 10 potenciális magyarországi helyszín került arra a listára, amelyet az ITD Hungary állított össze az Apollo Tyres gumiipari beruházása számára. A helyszínek mindegyike kevesebb, mint egy óra alatt közelíthető meg autópályán a fővárostól.

Kevesebb mint 10 potenciális magyarországi helyszín szerepel azon a listán, amelyet az ITD Hungary, a befektetésekért felelős állami ügynökség állított össze az Apollo Tyres gumiipari beruházása számára. A helyszínek mindegyike legfeljebb egy óra alatt autópályán megközelíthető a fővárostól - közölte Kékesi Katalin, az ITDH sajtófőnöke az MTI-vel.

Kik lehetnek a befutók?

A városok adottságait az ITD Hungary összevetette az Apollo Tyres igényeivel, az ezeknek leginkább megfelelő települések felkerültek az elkészült ajánlati listára. Eddig összesen 44 város jelezte, hogy örömmel látnák térségükben az Apollo Tyres gumigyár beruházását. A listán szereplő városokkal, azaz a potenciális magyarországi helyszínekkel folyamatos az egyeztetés. A további részleteket az ITD Hungary üzleti titokként kezeli.

Az Index mindazonáltal úgy tudja, hogy a listán szerepel Hatvan, Érd, Bábolna, Kiskunfélegyháza és - bár oda nem vezet autpálya, csak szakaszonként négysávúsított főút - Szolnok is. Ellentmondó információink vannak arról, rajta maradt-e a listán a végül Kecskemétet választó Mercedes-beruházásról lemaradt Miskolc és a szintén Borsod megyei Mezőkövesd. Viszont tudomásunk szerint nem került a szűkített névsorba az Apollo-gyárra elsőként jelentkező Polgár.

Gyöngyösnek nem kellet

Az Apollo először Gyöngyös közelében kívánta felépíteni 200 millió eurós abroncsgyárát, sőt meg is kötötte az ezzel kapcsolatos előszerződést a város vezetésével. Később azonban népszavazást kezdeményezett a beruházás ellen a Fidesz helyi önkormányzati frakciója. Tatár László frakcióvezető nyilatkozata szerint Gyöngyös és a Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást.

Egy miskolci cég által írt környezeti előtanulmányra hivatkozott, amely szerint a gyártástechnológia során olyan policiklikus vegyületeket alkalmaznak, amelyeket 2009-től kitiltanak az Európai Unióból. A gyártás során keletkező korom pedig rákkeltő hatású - mutatott rá a politikus. Végül augusztus közepén az indiai gumiipari társaság úgy döntött, hogy visszavonja a gyöngyösi beruházás tervét, és új helyszínt keres a gumigyárnak Magyarországon, vagy más európai országban, tudomásunk szerint Szlovákia, Csehország és Lengyelország szerepel az indiaiak listáján. A magyar kormány jelezte: új helyeket javasol az indiai cégnek.

Így jönnének

Az Apollo Tyres 200 millió euró értékű beruházása megvalósítását ez év januárjában jelentette be Újdelhiben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök indiai üzletemberekkel folytatott tárgyalásait követően. Az előzetes tervek szerint az Apollo Tyres gyöngyösi üzeme kezdetben 900, majd 1500 embernek adott volna munkát. Az első szakaszban évi hét millió gumiabroncsot gyártottak volna. Összehasonlításként: a Hankook dunaújvárosi gyára évi tíz millió darabot fog előállítani, ha eléri a teljes kapacitást.

Az 1975-ben alapított Apollo Tyres Indián kívül a Dél-afrikai Köztársaságban és Zimbabwében nyitott gumiabroncsgyárat. Éves bevétele tavaly meghaladta az egymilliárd dollárt. Az indiai cég 2007-2008-as üzleti évre auditált teljesítményéről szóló, a tavasszal közzétett közlemény szerint az indiai vállalat a megelőző üzleti évhez képest 125 százalékkal növelte nyereségét, elsősorban az értékesítés bővülésének és a jobb termékösszetételnek köszönhetően. A 2006-2007-es üzleti évhez képest 9 százalékkal nőtt a konszolidált árbevétel.