További Magyar cikkek
Az Index úgy tudja, szlovákiai, csehországi és lengyelországi városokat is vizsgál Gyöngyösre tervezett abroncsgyára alternatív helyszíneként az Apollo Tyres. Az indiai cég csütörtökön jelentette be, hogy biztosan nem a Heves megyei városban építi meg 200 millió eurós (csaknem 50 milliárd forintos) beruházással gumiabroncsgyárát és technológiai központját.
'Nyilván több helyen is körülnéznek'
A cég kommunikációs tanácsadója, Schillinger Attila a konkrét helyszínekkel kapcsolatos információnkat nem kommentálta. Kérdésünkre azt mondta: a csütörtöki döntés után "nyilván több helyen is körülnéznek, nemcsak Magyarországon", ezért "több helyszínt megnéznek Közép-Kelet-Európán belül".
Az Apollo Tyres részéről nem kommentált információink szerint Szlovákiának van legnagyobb esélye arra, hogy megszerezze a beruházást. Pozsony eleve több támogatást adott volna, mint hazánk: mi hétmilliárd forintot ajánlottunk, a szlovákok nagyjából egymilliárd forinttal többet. Szlovákia mellett szóló érv az euró jövő évi bevezetése is, mivel ennek köszönhetően eltűnik az árfolyamkockázat, például a nemzeti valuta termelést megdrágító felértékelődésének veszélye.
Az Index információit egyébként közvetve megerősítette a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési (ITD Hungary) Zrt. kommunikációs igazgatósága is, mondván: "Erős versenytársak a mostani telephelyért folytatott küzdelemben Szlovákia, Csehország és Lengyelország is, hiszen a cég jelentős beszállítója a környező autógyáraknak, valamint a korábbi döntés-előkészítési szakaszt is ellenük nyertük meg." Igaz, a Magyarország mellett szóló érvek között is szerepel egy vevő, az Apollo-abroncsokat ugyanis a GM mellett a Suzuki esztergomi gyárába szánták.
Még megtarthatjuk
Most még van esélye az országnak, hogy megtartsa a beruházást, de innentől kezdve ez egy nyitott történet – fogalmazott Schillinger. A cég mindenesetre kérte a magyar befektetési ügynökséget, hogy jelöljön meg lehetséges új magyarországi helyszíneket. "Hivatalos választ tőlük még nem kaptunk, de a cég weblapján keresztül a hír megjelenése után félórán belül már bejelentkezett öt város, hogy otthont adna a beruházásnak".
A kommunikációs tanácsadó nem akart konkrét városokat megnevezni – de még azt sem, hogy mely régiókban vannak ezek –, és nem kommentálta az Indexnek azt az értesülését sem, hogy a jelentkezők között van a Mercedes-beruházásról az utolsó körben lemaradó Miskolc is (cikkünk megjelenése után Veres László, a város szóvivője bejelentette, hogy Miskolc szívesen fogad minden munkahelyteremtő beruházást, így természetesen az indiai gumiipari cégét is, persze minden körülményt alaposan mérlegelve). Schillinger Attila csak annyit mondott, hogy nemcsak nagyvárosok, hanem még Gyöngyösnél kisebbek is jelentkeztek, hogy szívesen látnák az indiai befektetőt, és erről teljes politikai összhang van a településen.
Polgár szívesen látná
Noha a cég nem közölte a jelentkezők névsorát, azt már lehet tudni, hogy a Hajdú-Bihar megyei Polgár köztük van. Az M3-as autópálya mellett fekvő város polgármestere, Tóth József pénteken ugyanis bejelentette, hogy a város a ipari parkjában rendelkezésre áll az a mintegy 50 hektáros terület is, ahol felépülhet az új gyár. A gazdasági tárca péntek délután, cikkünk megjelenése után azt közölte, hogy a beruházás iránt érdeklődik egyebek mellett Kazincbarcika, Ajka, Komló, Mezőkövesd, Záhony, Nagykanizsa, Kalocsa, Mosonmagyaróvár, Kapuvár, Marcali és Körmend is.
Azt még nem tudni, mikor döntenek az új helyszínről, de Schillinger Attila szerint sürgős a dolog, mert jelentős csúszásokat nem akarnak. Az Apollo eredetileg 2009 végén szerette volna megnyitni az 50 hektáron felépíteni tervezett gyárát, ami közvetlenül 900 dolgozót foglalkoztatott volna; arról nem közölte adatott, hogy közvetve mennyi embernek adott volna munkát.
Hogy a beruházás és a gyár nagysága, az üzemnyitás időpontja hogyan változik, azt most még nem tudni. "Sok minden, így a terület nagysága és termelés elkezdésének időpontja attól függ, hol és milyen lesz az új helyszín" – mondta a tanácsadó.
Várják a jelentkezőket
Az az ITD Hungarynál is megerősítették: tegnap óta több informális jelzés érkezett különböző településekről, hogy befogadnák a beruházást és az azzal együtt járó 900 munkahelyet. Formális megkeresést ugyanakkor még nem kaptak, most ezeknek a településeknek a hivatalos szándéknyilatkozatot várják.
Az Apollo döntése nem az első olyan eset, amikor egy beruházás a megvalósítási szakaszból a döntés-előkészítési szakaszba csúszik vissza. Az ITD emlékeztetett arra, korábban az amerikai BD Medical-Pharmaceutical veresegyházi beruházását utasította el a lakosság egy helyi népszavazáson. Az amerikai cég végül Tatabányára költözött, tehát akkor sikerült az országban tartani az egyszer elutasított vállalkozást.
Lassúk és megosztottak vagyunk
Januárban dőlt el, hogy az Apollo nem Szlovákiában, hanem Magyarországon, azon belül is Gyöngyösön építi fel 50 hektárnyi területen, zöldmezős, 200 millió euró értékű beruházásban Európai Gyártási és Fejlett Technológiai Központját. Az indiai cég februárban hozta létre magyar leányvállalatát, májusban aláírták az előzetes telekvásárlási szerződést, majd júniusban tájékoztató irodát nyitottak Gyöngyösön.
A problémák a földterület megszerzésével voltak, a cég erről azt közölte, hogy az "adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek". Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a gyöngyösi önkormányzat augusztus elején nem hagyta jóvá az Apollo földvásárlási előszerződésének szövegét – holott a képviselő-testületben többségben van az MSZP –, míg a Fidesz már korábban népszavazást kezdeményezett a beruházás elen. Úgy tűnt, a cég az akkori önkormányzati döntést jól fogadja, az anyacég szóvivője azt mondta: decemberre már rendben lesz a földterülettel kapcsolatos eljárás és az építés a jövő március-április hónappal elindul.
A gyöngyösi helyszín visszamondásáról szóló döntést a cég ezzel a késlekedéssel magyarázta. Megjegyezték ugyanakkor azt is: nem akarják, hogy az abroncsgyár építése ellen tiltakozók által kezdeményezett népszavazás megossza a helyieket. A helyi referendum ráadásul már akkor is további komoly csúszást okozott volna a beruházásban, ha már ősszel megtartják, de a befektető számára bizonytalan helyzet akár tavaszig is fennmaradhatott volna.
Másokat is elriaszthatnak
Ha az Apollo Tyres végül úgy dönt, hogy mégsem Magyarországon épül fel a gyár, az károsan befolyásolhatja más potenciális indiai befektetők döntését is. Legalábbis a KPMG nemzetközi tanácsadó cég által készített, múlt héten közölt befektetési felmérés szerint általában is igaz, de az ázsiai befektetőkre különösen, hogy adott országból érkező céget annak sikere esetén több vállalat is követheti. A tanulmány bemutatásakor László Csaba, a KPMG partnere külön is nevesítette az Apollót, mondván: "ha a gumiiparban érdekelt Hankook és az Apollo Tyres itteni befektetése beváltja a tulajdonosok reményeit, akkor még több távol-keleti cég telepedhet meg nálunk".