Átalakul az Asia Center

2004.07.16. 08:26
Miután a Strabag megvásárolta kínai tulajdonostársa részesedését, várhatóan megszűnnek a lenyúlások, véget ér a bazár hangulat és számlát is kapunk majd.
Kedd óta a Strabag AG az Asia Center Kft. kizárólagos tulajdonosa. A korábbi tulajdonostársak - a kínai Michael Song és felesége, Li Li Ping - 49 százalékos részesedését kivásárolta Ausztria legnagyobb építőipari és ingatlanhasznosító vállalata. A cég jövőre egyedül kezdi meg a hetvenezer négyzetméteres harmadik épületszárny építését.

Egyedülálló

A 2003-ban megnyílt bruttó 130 ezer négyzetméteres Asia Center (AC) mind méretét, mind tevékenységét tekintve egyedülálló jelenség. A nagykereskedelmi bevásárlóközpontnak indult, de a jórészt kiskereskedelmet folytató ház nyitása óta azonban sok kérdés merült fel az épület jövőjével kapcsolatban.

A Világgazdaság értesülései szerint a tulajdonostársak sok tekintetben nem gondolkoztak azonosan a stratégiáról, s már a második ütem építésének megkezdésében sem tudtak megegyezni, pedig a korábban közöltek szerint a kivitelezés előkészítésének kellene folynia. Az sem tartozik más lapra, hogy az ötvenmillió eurós beruházáshoz a kínai házaspárnak is hozzá kellett volna járulnia.

Megvették

Ahhoz, hogy az AsiaCenter eredeti koncepcióját meg tudjuk valósítani, döntéseink egyhangúak legyenek, s az üzletmenet zökkenőmentesen haladjon, úgy döntöttünk, hogy felajánljuk a korábbi társtulajdonosoknak, hogy kivásároljuk a részesedésüket - tájékoztatta la Világgazdaságot Rudolf A. Riedl, aki Song végleges távozása után egyedül látja el az ügyvezető igazgatói teendőket.

Michael Song ugyan szintén ügyvezetői poszton szerepelt korábban, de már tavaly augusztusban hazautazott. Ekkortájt, szeptemberben vette át a holland TCN a ház üzemeltetését, ez azonban márciusban megszakadt. A Strabag nem kívánta átadni a teljes irányítási jogkört egy üzemeltetési menedzsment-szerződés aláírásával, mert nem értettek egyet a távlati stratégiában.

Eredeti koncepció

A viszonyok letisztulása után az Asia Center visszatért az eredeti koncepcióhoz: hídszerepet óhajt betölteni a távol-keleti régió és Európa kereskedői között. Korábban azonban a kereskedelmi központ működésének céljait illetően sem volt egyetértés a felek között.

Az egyes, silány termékekkel telezsúfolt üzletek miatt bazárnak látszó házban a vevők hol nem kaptak blokkot, hol két helyiértékkel kisebb ár szerepelt a cédulán (ez több kínai ruhaüzletben divat Budapest-szerte). Emellett - egy magyar kereskedőtől kapott tájékoztatás szerint - a házi megafon virágnyelven közölte, ha ellenőrök érkeztek a bevásárlóközpontba.

Mindennek vége

Március óta azonban mindennek vége - jelentette ki Soós Eszter marketing- és kommunikációs igazgató, hozzáfűzve: az új vezetőség nem él ilyen eszközökkel, sőt, a kereskedőknek tréninget tartanak - sok esetben az illetékes hatóságok szakemberei segítségével -, hogy tisztában legyenek a magyarországi elvárásokkal. Emellett a vízumügyintézéstől a magyarországi cégalapításig számos ügyben segítik a külföldi kereskedőket, többek között a helyszínen nyújtanak logisztikai és vámszolgáltatásokat.

Május elseje óta működteti az általa a házban bérelt nyolcezer négyzetméteres közvámraktárat a Liegl Sped Kft., amely egyben a hasonló profilú szomszédos China Mart bérlőit is kiszolgálja.

Cserélődnek

A tavasz folyamán ugyanakkor a kereskedők egy része is kicserélődött az Asia Centerben, amely ma már az árukészlet és a kiszolgálás minőségére is ügyel. Ezért sok vállalkozó távozott. Kisebb, 20-25 négyzetméteres üzleteiket összevonva ötven-száz négyzetméteres egységek jöttek létre, amiket olyan cégeknek adtak ki, amelyek valóban nagykereskedelmi tevékenységet kívánnak az üzletkomple-xumban folytatni.

Ahogy Rudolf A. Riedl elmondta, a ház azzal a céllal jött létre, hogy az ázsiai termékek afféle hídfőállása legyen az Európai Unióban: nagykereskedelmi bázis. Ez azonban az ázsiai vállalkozók számára csupán nagy mennyiségben való kereskedelmet, a lánckereskedelem végső állomását jelenti.

Külön szárny

Ahhoz, hogy a nyugat-európai értelemben vett (előrendeléses) nagykereskedelmet erősítsék, a nyugati szárnyba csoportosítják azokat, akik csak szakmai látogatókat akarnak kiszolgálni. Mindez legkésőbb tavaszra megvalósul. A Strabag ugyanis, mint megtudtuk a cégtől, gyártói képviseleteket, importőr vállalatokat akar idetelepíteni, ezért kiemelten kezeli a bérlők anyaországainak kereskedelemfejlesztési szervezeteit. Az első ilyen képviselet megnyitása őszre várható - mondta Soós Eszter.

Jelenleg divatáruk, lábbelik, lakástextilek, ajándéktárgyak, lakásfelszerelések és -kiegészítők adják a bérlők kínálatának zömét. Ősztől a menedzsment további távol-keleti bérlők jelenlétét fogja erősíteni. Az elsődleges célországok: Kína, Vietnam, Malajzia és Indonézia, de kapcsolatokat építenek ki Szingapúr, Tajvan és Thaiföld felé is. Ezek az országok egyre fejlesztik termékkínálatukat, ezért a profilbővítés az elektronikai, a telekommunikációs és az információtechnológiai termékek felé irányul.